Renunţă la mintea care gândeşte în proză; trezeşte alt gen de minte care gândeşte poetic. Lasă-ţi deoparte priceperea la silogisme; cântecul lasă-l să-ţi fie mod de viaţă. Treci de la intelect la intuiţie, de la cap la inimă, pentru că inima e mai aproape de mistere. - Osho

sâmbătă, 21 septembrie 2013

Osho, despre viziunea tantrica si harta tantrica a constiintei(III)

Citiți și partea întâi, respectiv partea a doua a articolului.
Buddha și-a cerut scuze și a spus: ”A fost un act din neînțelegere. Eram ignorant, nu eram conștient. Dar acum sunt conștient și știu – de aceea m-am întors. M-ai ajutat enorm. Uită de toate lucrurile alea, acum nu mai are rost să te gândești la ‘laptele vărsat’. Uită-te la mine! Ceva minunat s-a întâmplat. Am ajuns acasă. Și am simțit că prima mea datorie este față de tine: să vin, să îți transmit și să împărtășesc experiența mea cu tine.”
Mânia s-a dus, furia s-a domolit, Yashodara l-a privit printre lacrimi. ”Da, acest om s-a schimbat enorm”. Nu acesta era omul pe care îl știa. Nu acesta era omul pe care îl știa, absolut deloc; părea să fie o mare lumină acolo…Aproape că vedea aura, o lumină în jurul lui. Și era atât de împăcat și de tăcut; aproape că dispăruse. Prezența sa era aproape ca o absență. Și apoi, în pofida sa, a uitat ce făcea – a căzut la picioarele lui și a cerut să fie inițiată.
Sursa foto: http://www.sxc.hu
Când înțelegi, e sortit să apară compasiunea. De aceea, eu nu le spun sannyasinilor mei să-și părăsească familiile. Fiți acolo.
Rabindranath a scris un poem despre acest incident când vine Buddha. Yashodara l-a întrebat un lucru: ”Spune-mi doar un singur lucru”, a spus. ”Orice ai dobândit…Pot să văd că ai dobândit, orice ar fi asta. Nu știu ce este – spune-mi doar un singur lucru: nu era posibil să-l dobândești aici, în această casă?” Și Buddha nu a putut să spună nu. Era posibil să îl dobândească aici, în această casă. Acum știa. Pentru că nu are nimic de-a face cu pădurea sau cu orașul, cu familia sau cu ashramul – nu are nimic de-a face cu nici un loc; are de-a face cu miezul tău cel mai intim. Este disponibil oriunde.
Cu prima întâlnire interioară, vei începe să simți că interesul tău în celălalt slăbește. Va fi un fenomen vag, întunecos – privind printr-un geam întunecat, privind printr-o dimineață cețoasă. Cu a doua, lucrurile devin puțin mai clare, ca într-un vis; ceața nu mai este așa de deasă. Cu a treia, ești complet treaz. S-a întâmplat: femeia interioară a întâlnit bărbatul interior. Polaritatea biologică nu mai este acolo, brusc ești unul. Schizofrenia a dispărut; nu mai ești scindat.
Cu această integrare devii un individ. Înainte de asta nu ești un individ, ești o mulțime: ești o gloată, ești mai mulți oameni la un loc, ești poli-psihic. Brusc te trezești că ești în ordine. Asta spune acestă veche poveste.
Omul ceruse trei zile…Dacă te uiți uneori în aceste mici povestioare, vei fi uimit; simbolurile lor sunt minunate. Omul ceruse trei zile să stea în tăcere. De ce trei zile? Acestea sunt cele trei puncte: în somn, în vis, în starea de veghe, a vrut să se pună în ordine. Mai întâi se întâmplă în somn, apoi se întâmplă în vis, apoi se întâmplă în starea de veghe. Când ești în ordine, întreaga existență este în ordine. Când ești un individ – când scindarea ta dispărut și ești pus laolaltă – atunci totul este pus laolaltă. Va părea ceva foarte paradoxal, dar trebuie spus: individul este universal. Când ai devenit un individ, brusc vezi că ești universalul. Până acum ai crezut că erai separat de existență. Acum nu mai poți să gândești asta.
Adam și Eva au dispărut unul în celălalt. Acesta este țelul pe care fiecare încearcă să-l găsească într-un fel sau altul. Tantra este cea mai sigură știință de a-l atinge. Aceasta este ținta.
Încă câteva lucruri:
V-am spus că MULADHARA trebuie să fie relaxată, numai atunci poate energia să se miște în sus, spre interior. Iar ”spre interior” și ”în sus” înseamnă același lucru; ”spre exterior” și ”în jos” înseamnă același lucru. Energia se poate mișca spre interior sau în sus, doar când MULADHARA este relaxată. Deci primul lucru este să relaxezi MULADHARA.
Tu ții centrul sexual foarte încordat. Societatea te-a făcut foarte conștient de centrul sexual; te-a făcut să fii obsedat de el, așa că îl ții strâns. Poți să observi doar. Ții mereu organele sexuale foarte încordate ca și cum te-ai teme că ceva nu va merge bine dacă te relaxezi. Toată condiționarea ta a fost să le ții strânse bine. Relaxează-le, lasă-le să fie. Nu te teme: frica creează tensiune. Renunță la frică. Sexul este minunat; nu este un păcat, este o virtute.
Odată ce gândești că este o virtute, vei fi capabil să te relaxezi. Am vorbit despre cum să relaxezi centrul MULADHAR înainte. Și am vorbit despre cum să relaxezi SWADHISTANA; este centrul morții. Nu te teme de moarte. Acestea sunt cele două frici care au dominat umanitatea: frica de sex și frica de moarte. Ambele frici sunt periculoase; ele nu ți-au permis să crești. Lasă deoparte ambele frici.
A treia chakră este MANIPURA; este încărcată de emoții negative. De aceea stomacul tău devine deranjat – când ești tulburat emoțional, MANIPURA este afectată imediat. În toate limbile din lume avem expresii gen ”Nu pot să înghit asta”. Este literalmente adevărat. Uneori, când nu poți să înghiți un anumit lucru, începi să simți greață; ai vrea să vomiți. De fapt, uneori se întâmplă – o vomă psihologică. Cineva a spus ceva, și tu NU POȚI să înghiți asta; și brusc simți o greață, îți vine să vomiți, și după vomitat te simți foarte relaxat.
Sursa foto: http://www.sxc.hu
În Yoga au metode pentru asta. Yoghinul trebuie să bea suficientă apă dimineața – o găleată de apă cu sare, apa trebuie să fie călduță – și apoi trebuie s-o vomite. Ajută la relaxarea centrului MANIPURA. Este un proces minunat, un proces minunat de curățare.
Vei fi surprins, acum multe terapii moderne au devenit conștiente de asta – că vomitatul ajută. Analiza acțională este conștientă de faptul că vomitatul ajută. Terapia primară este conștientă de faptul că vomitatul ajută. Eliberează MANIPURA. Tantra și Yoga au fost mereu conștiente de asta.
Emoțiile negative: furie, ură, gelozie, și așa mai departe – au fost toate reprimate;  centrul tău MANIPURA este prea încărcat. Aceste emoții reprimate nu permit energiei să meargă în sus; aceste emoții reprimate funcționează ca o piatră: canalul tău este blocat. Terapia Encounter, Gestalt, și altele asemănătoare, toate lucrează fără să știe pe MANIPURA. Ele încearcă să-ți provoace furia, încearcă să-ți provoace gelozia, lăcomia; îți provoacă agresivitatea, violența, pentru a ieși afară, la suprafață. Societatea a făcut un lucru: te-a antrenat să-ți reprimi tot ce este negativ, și să pretinzi că totul este pozitiv. Acum, ambele sunt periculoase. Să pretinzi că ai pozitivul e ceva fals – ipocrizie, iar să reprimi negativul este periculos; este otrăvitor, îți otrăvește sistemul.
Tantra spune: exprimă negativul și dă voie pozitivului să existe. Dacă vine furia, nu o reprima; dacă vine agresivitatea, nu o reprima. Tantra nu spune: du-te și omoară pe cineva. Dar Tantra spune că sunt o mie și una de căi de a exprima emoțiile reprimate. Poți să te duci în grădină și să tai lemne. Ai observat tăietorii de lemne? Ei par mai tăcuți ca oricine altcineva. Ai observat vânătorii? Vânătorii sunt oameni foarte buni. Ei fac un lucru foarte mizerabil, dar sunt oameni buni. Ceva se întâmplă cu ei când vânează. Ucigând animale, furia lor, agresivitatea lor este dizolvată. Așa zișii oameni ”non-violenți” sunt cei mai urâți din lume. Ei nu sunt oameni buni, pentru că țin sub ei un vulcan. Nu te poți simți liniștit lângă ei. Ceva periculos este prezent acolo. Poți să simți asta, poți să-l atingi; emană din ei. Poți să te duci pur și simplu în pădure să strigi, să țipi – Terapia Primară este doar o terapie prin țipăt, prin descătușare. Și Encounter, Primal, Gestalt, sunt de un imens ajutor în relaxarea  MANIPUREI.
Odată ce MANIPURA este relaxată, acolo apare un echilibru între pozitiv și negativ. Și când negativul și pozitivul sunt echilibrate, canalul e deschis; atunci energia se poate mișca mai sus. MANIPURA este masculină. Dacă MANIPURA este blocată, energia nu poate merge în sus. Trebuie să fie relaxată.
Echilibrarea polarităților poate fi de mare ajutor în a aduce echilibrul dintre pozitiv și negativ. De aceea eu permit tot felul  de metode din toată lumea în acest ashram. Tot ce poate fi de ajutor trebuie folosit, pentru că omul are atâtea stricăciuni încât toate sursele de ajutor ar trebui făcute disponibile. Poate că nici nu vei putea să înțelegi de ce vă pun la dispoziție toate metodele: Yoga, Tantra, Tao, Sufi, Jaina, metode Budiste, Hinduse; Terapiile Gestalt, Psihodrama, Encounter, Primară, Echilibrarea Polarităților, Rolfing, Integrarea Structurală – de ce fac toate aceste lucruri disponibile pentru voi?  Nu ați auzit niciodată ca aceste lucruri să se facă în vreun alt ashram din Est. Există un motiv pentru asta. Omul are atât de multe stricăciuni încât toate sursele ar trebui puse la bătaie. Ajutorul ar trebui luat din orice sursă posibilă, doar atunci există o speranță – altfel omul este condamnat.
A patra chakră este ANAHATA. Îndoiala este problema cu a patra chakră. Dacă ești o persoană care se îndoiește, chakra a patra va rămâne nedeschisă. Încrederea o deschide. Deci orice creează îndoială îți distruge inima. Este chakra inimii: ANAHATA. Logica, despicatul firului în patru, argumentarea continuă, prea multă raționalitate, prea mult Aristotel în tine, distruge ANAHATA. Filozofia, scepticismul, distrug ANAHATA.
Dacă vrei să deschizi ANAHATA va trebui să fii mai încrezător. Poezia este mai folositoare decât filozofia și intuiția e mai folositoare decât rațiunea, și simțirea e mai folositoare decât gândirea. Așa că va trebui să treci de la îndoială la încredere, doar atunci ANAHATA se deschide, devine capabilă să primească energia masculină a MANIPUREI. ANAHATA este feminină. Cu îndoiala se usucă; nu poate primi energia masculină. Prin încredere se deschide, prin încredere este eliberat un abur în acea chakră care poate permite pătrunderea energiei masculine.
Apoi a cincea: VISUDDHA. Lipsa creativității, imitația, exprimarea de papagal, de maimuță – acestea dăunează.
Chiar ieri citeam o mică anecdotă:
Un copil a fost întrebat la școală: ”Zece pisici trase la indigo[1] stau pe un gard. Una a sărit și a plecat. Câte au mai rămas?”
Iar copilul spune: ”Nici una”.
Profesorul spune: ”Nici una? Doar una a mai rămas!”
Iar copilul spune: ”Sunt trase la indigo”
Când sare una, sar toate.
VISUDDHA e distrusă de copiere. Nu fi un imitator, nu fi doar o copie la indigo. Nu încerca să devii un Buddha și nu încerca să devii un Christos. Ferește-te de cărți precum cea a lui Thomas de Kempis, ”IMITAȚIA LUI CHRISTOS”. Ferește-te. Nici un fel de imitație nu va fi de ajutor. VISUDDHA este distrusă de lipsa de creativitate, de limitare; și VISUDDHA este ajutată de creativitate, exprimare, a-ți găsi propriul stil de viață, a fi suficient de curajos ”să-ți faci treaba ta”. Arta, cântecul, muzica, dansul, inventivitatea – toate sunt de ajutor. Dar fii inventiv – orice faci, încearcă să o faci într-un mod nou. Încearcă să pui ceva individualitate în acel lucru, adu o semnătură autentică. Chiar și a curăța podeaua, poți s-o faci în felul tău propriu. Chiar și a găti mâncarea, poți s-o faci în felul tău propriu. Poți să aduci creativitatea în tot ceea ce faci; ar trebui s-o aduci. Câtă vreme ești creativ – e bine, VISUDDHA se va deschide. Și când VISUDDHA se deschide, numai atunci energia se poate mișca spre AJNA, centrul celui de-al treilea ochi, al șaselea centru.
Acesta e procesul. Mai întâi curăță fiecare centru, purifică-l, fii atent la ceea ce îl perturbă, și ajută-l să aibe o funcționare naturală. Când blocajele sunt îndepărtate…energia dă navală.
Dincolo de al șaselea centru este SAHASRARA, TURYA, lotusul cu o mie de petale. Înflorești. Da, exact asta este. Omul este un copac: MULADHARA este rădăcina iar SAHASRARA este înflorirea lui. Floarea a înflorit, parfumul tău este eliberat în vânt. Aceasta este singura rugăciune; aceasta este singura ofrandă la picioarele divinului. Florile împrumutate nu ajută, florile furate din copaci nu ajută; trebuie să înflorești și să oferi propriile tale flori.
- sfârșit-
Osho: The tantra vision, vol.2, cap.1.
Copyright pentru versiunea în limba română: Osho Joy Meditation Center
Traducere: Marius Lazăr
Atenţie: dacă doriţi să republicaţi (parțial sau integral) acest articol, vă rugăm să adăugaţi la finalul articolului:
”Articol preluat de aici: http://oshojoy.ro/osho-despre-viziunea-tantrica-si-harta-tantrica-a-constiinteiiii/

[1] ”Copy-cats” în limba engleză. Joc de cuvinte, ”copy-cat” se referă la o persoană care doar imită, copiază pe cineva, aici e folosit si sensul propriu, de pisica…imitatoare. :)

Niciun comentariu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...