Întrebare: Care este diferența dintre o mare reprimare
sexuală și eliberarea de sex? La suprafață, ambele nu sunt interesate de
sex. Cum iese sexul reprimat la suprafață?
Osho: Mai întâi, sexul reprimat are un interes mai
mare decât cel exprimat poate avea vreodată. Interesul nu este direct –
este indirect, este ocolit, este viclean, interesul e acolo, e foarte
prezent acolo. Dacă viața ta sexuală este normală, nereprimată,
neinhibată, interesul nu poate fi foarte mare, pentru că vei avea un fel
de satisfacție, de mulțuumire.
Este ca atunci când ți-ai luat porția de mâncare…uiți de mâncare. Dar
dacă postești, atunci te gândești în continuu la mâncare. Postește o zi
și apoi du-te la la piață, și vei vedea numai hoteluri, restaurante,
magazine alimentare, și vei simți numai miros de mâncare venind din
toate părțile. Și ai mai fost în acest loc de atâtea ori. Nu s-a
întâmplat niciodată așa.
Reprimarea nu te poate elibera de interes. Persoana reprimată devine
mai interesată decât oricine altcineva de sex. Poate că arată
antagonism, e posibil, dar antagonismul este interes. De aceea așa
zisele voastre scripturi religioase sunt pline de antagonism față de
sex, de condamnare. Așa-zișii voștri MAHATMA blestemă în continuu sexul.
Asta arată pur și simplu interesul lor, nimic altceva. Ei sunt încă
bântuiți de el. Poate că stau în peșterile lor din Himalaya, dar ei
condamnă sexul. De ce?
Acesta e adânc în interiorul lor, în însăși rădăcinile lor, ei luptă
cu el. Condamnarea lor este un mod de a lupta cu el: îl condamnă pentru a
putea rămâne deasupra lui. Dacă nu îl condamni nici măcar pentru o
singură zi, ei încep să se teamă că ceea este real în interior ar putea
ieși la suprafață, i-ar putea da la o parte, cu tot cu controlul și
sfințenia și sanctitatea lor.
Și cu cât reprimi mai mult, cu atât se acumulează mai mult. Devine din ce în ce mai puternic.
Deci primul lucru de înțeles este că e imposibil pentru o persoană
reprimată să nu arate interes. Ea va arăta DEZ-interes – dar acesta este
un interes întors cu susul în jos. Iar dacă urmărești, îl vei vedea
venind de peste tot. O viață sexuală normală are parte de sex într-un
mod normal. Uneori pune stăpânire pe tine, și este frumos să fii posedat
de el, pentru că a fi posedat de orice energie a vieții înseamnă să fii
posedat de Dumnezeu.
Acesta este singurul mod natural pentru oamenii obișnuiți care nu
încearcă să atingă vreo conștiință mai înaltă, care nu se îndeletnicesc
cu meditația; acesta este singurul mod de a avea un gust al meditației.
Când sexul te posedează, Dumnezeu te posedează – pe treapta cea mai
de jos, desigur. SAMADHI este treapta cea mai de sus a posedării de
către Dumnezeu, iar sexul este treapta cea mai de jos a posedării de
către Dumnezeu. Dar în ambele cazuri, ești posedat de Dumnezeu. În sex,
Dumnezeu trebuie să funcționeze prin corpul tău, în SAMADHI El
funcționează chiar prin sufletul tău. În muzică, în artă, în poezie, în
dans, El funcționează prin mintea ta. Dar de fiecare dată când ești
într-o stare de abandon (let-go, în lb.engleză), de fiecare dată când tu nu ești…
Și aceasta este bucuria sexului, pentru că tu dispari pentru un
moment. Acel moment e foarte mic, dar impactul său e imens. Pentru un
singur moment nu mai ești egoul, nu gândești în termeni de ”Eu”, pentru
un moment te dizolvi în unitatea întregului, devii una cu întregul,
vibrezi cu întregul. Nu mai ești un individ, nu mai ești limitat la
corpul tău. Nu cunoști limitările, pentru o clipă ești nelimitat,
infinit.
Acesta este înțelesul orgasmului sexual – că energia ta înghețată se
topește, devine una cu acest univers, cu copacii și cu stelele și cu
femeia și cu bărbatul și cu pietrele – pentru un singur moment, desigur.
Dar în ACEL moment, ai un fel de conștiință care este religioasă, care
este sfântă (holy, în engleză, n.tr.), pentru că vine de la întreg (whole).
Atracția pentru sex este atracția pentru Dumnezeu. Atracția pentru
sex este atracția de a te abandona. Nu este nimic în neregulă cu ea;
este începutul căutării lui Dumnezeu. Și bineînțeles că începutul poate
începe unde ești. Tu EȘTI în corp. Deci doar în corp poate începe
căutarea. Nu ar trebui să rămână acolo, e adevărat, dar nu poate începe
de nicăieri altundeva. Trebuie să mergi treaptă cu treaptă, pas cu pas.
Cu cât mergi mai sus, cu atât mai lipsite de sens pare cele de jos. Nu
că ai fi împotriva lor, dar pentru că câștigi extazuri mai înalte – cui
îi mai pasă de partea de jos?
Omul care este împotriva sexului este mai jos de sex. El a căzut sub
sex, el este obsedat de sex. Toate cele 24 de ore ale sale vor fi pline
de gânduri sexuale, fantezii. Și poți observa. El își va arăta
fanteziile sale, reprimările sale peste tot. Îl poți vedea mergând pe
drum – el nu va putea să meagă natural. Trece o femeie frumoasă, ce faci
atunci dacă porți cu tine o mare reprimare? Tremurul apare în el. El
începe să se uite în cealaltă parte, sau fuge pe o străduță pentru a o
evita. El nu se poate uita la femeie. Uitându-se, el arată unde este
interesul său. Dar neuitându-se, el arată deasemenea unde e interesul
său.
Omul care este deasupra sexului, omul care s-a eliberat de sex, nu
evită nimic. El nu are nici un antagonism față de sex. El va avea
compasiune pentru toți cei care sunt încă în lumea sexului. Iar omul
care a trecut dincolo de sex se va uita la femeia frumoasă, și femeia
frumoasă nu îi va aminti de sex ci de Dumnezeu – pentru că totul îi
amintește de Dumnezeu. O floare frumoasă îi amintește de Dumnezeu, o
față frumoasă în amintește de Dumnezeu. De fapt, totul îi amintește de
Dumnezeu.
Un om s-a dus la psihiatrul său și psihiatrul încerca să-și dea seama care era problema lui.
Și psihiatrii, psihologii, psihanaliștii au descoperit un fapt
important despre umanitate: că din o sută de probleme, nouăzeci și nouă
sunt legate de sex. Nu din cauza sexului, ci din cauza condiționării
tale religioase vizavi de sex.
Deci doctorul încerca să descopere de unde venea problema. L-a întrebat pe om, ”Când vezi un copac, de ce îți aduce aminte?”
Iar omul a spus, ”De sex”.
Copacul? De sex? Pentru a fi mai sigur, doctorul a întrebat, ”Și când vezi stelele, de ce îți aduc ele aminte?”
Iar omul a spus, ”De sex, bineînțeles.”
Iar doctorul, pentru a fi încă și mai sigur, a întrebat; ”Când vezi o cămilă mergând, de ce îți aduce aminte asta?”
Și omul a spus, ”De sex.”
Și doctorul a spus, ”O cămilă? –îți amintește de sex?”
Iar bărbatul a spus, ”Da, totul îmi amintește de sex…nu are legătură
cu cămila sau cu copacul sau cu elefantul sau cu câinele…TOTUL îmi aduce
aminte de sex!”
Dacă ești obsedat, reprimat, totul îți va aduce aminte de sex –
TOTUL, pentru că porți cu tine așa o povară, vei continua să proiectezi.
Nu este nevoie să fie acolo o femeie reală, doar o SARI (o haină
feminină tradițională orientală, n.tr.), atârnând, e de ajuns. Nu este
nevoie să fie acolo o femeie reală, doar un sannyasin de-al meu cu părul
lung, în trecere…și tu să-l vezi din spate…cu acele plete lungi….și e
acolo.
Nu poți să treci dincolo de sex reprimându-l. Calea de a trece
dincolo de el e prin el. Calea de a trece dincolo de el este prin
înțelegere.
Am auzit…mai mulți bărbați care fuseseră implicați într-un accident
serios de mașină au fost aduși la spital pe targă și morții au fost
separați de vii. Unul dintre cei despre care se credea că e mort, fusese
însoțit de nevasta sa, care era interesată în principal de banii de
asigurare pe care moartea lui i-ar fi adus.
Cum a ajuns acolo, s-a apropiat de unul din doctorii necăjiți care
aveau grijă de urgențe, și arătând spre soțul ei care era pe targa lui, a
spus, ”E mort, nu-i așa, doctore?”
”Mă tem că da, dnă”, spuse doctorul, presupunând imprudent că
judecata brancardierilor despre cine e mort și cine nu fusese corectă.
În acel moment, presupusul soț mort al femeii, care era de fapt viu
și auzise conversația, s-a ridicat brusc de pe targă și a spus, ”Nu sunt
mort, dle doctor!”
”Stai jos”, îl pocni nevastă-sa. ”Doctorul știe!”
Acum, interesul este în banii de asigurare. Se vede; nu poți să te ascunzi. Se va vedea într-un fel sau altul. Va ieși din tine.
Poate că ai citit despre marii RISHIS și MAHATMAȘI care-și fac
meditațiile în pădure. Și apoi APSARAS, fete frumoase din rai, vin să-i
distragă. Dar de ce ar fi interesate aceste femei frumoase să-i distragă
pe acești bieți oameni, care nu fac nici un rău nimănui? Ei doar stau
sub copacii lor, își fac JAPA[i] lor, meditația lor. De ce ar fi cineva interesat în a-i distrage?
Scripturile indiene sunt pline de astfel de povestiri. Dar nimeni nu
întreabă, ”De ce, de la bun început…?” De ce ar avea Dumnezeu un
portofoliu, un departament special pentru a-i distrage pe acești oameni
săraci, care postesc și meditează? Dar ele vin. Și acele femei frumoase
dansează în jurul lor goale, și îi îmbrățișează pe MAHATMAȘI, și
încearcă să-i distragă de la meditațiile lor. Aceste femei nu vin din
rai. Raiul nu are nici un interes.
Raiul ar trebui să să se bucure că un alt om ajunge mai sus, ajunge
în rai. Acesta nu e foarte populat. Raiul este foarte neaglomerat,
aproape un deșert, pentru că oamenii se duc în iad. Dumnezeu ar trebui
să se bucure, îngerii ar trebui să danseze și să cânte că un nou oaspete
vine. Ar trebuie să fie o veselie în rai. De ce să trimită ei femei
frumoase ca să distragă? Și de la bun început, unde vor găsi femeile
frumoase? Ele se duc toate în iad. Ce să facă cu femeile frumoase în
rai? Dar ele vin. Ele nu vin din rai, ele vin din sexualitatea reprimată
inconștientă.
Dacă postești, dacă îți torturezi corpul, dacă continui să-ți reprimi
dorințele naturale, vine un moment în care ești atât de plin de asta
încât fantezia pare aproape reală. Atunci nu mai poți să faci distincția
dintre fantezie și realitate. Atunci imaginația pare obiectivă. Ești
într-un fel de halucinație. Acestea sunt halucinații.
Nu. Întrebi: ”CARE ESTE DIFERENȚA DINTRE O MARE REPRIMARE SEXUALĂ ȘI ELIBERAREA DE SEX?
Osho, I say Unto to You, Volume 2 (Eu însă vă zic vouă)
Copyright© OSHO International Foundation
Copyright, pentru versiunea în limba română: Osho Joy Meditation Center
Traducere din limba engleză: Marius Lazăr
Diferența este foarte mare! Diferența este: omul care și-a reprimat
sexul va da în permanență semnale despre sexualitatea și obsesia sa. El
va vorbi mereu împotriva ei, o va condamna. Nu va fi capabil niciodată
să ierte pe cineva pentru că își exprimă sexualitatea. Doar CUVÂNTUL
este de ajuns să îi declanșeze furia și ura. Dacă vede două persoane
într-o dispoziție iubitoare, el își va ieși din pepeni.
Doar acum câteva zile, s-a întâmplat. Un Shankaracharya[1]
a venit să mă vadă. Acum, acesta este ultimul loc în care să vină un
Shankaracharya. El stătea cu un doctor în Puna, și doctorul este
interesat de mine, și probabil l-a convins pe bietul bâtrânel – ”Vino.”
Cumva, a reușit și l-a adus la poartă. Stătea în mașină. Doctorul se
dusese la birou să aranjeze întâlnirea.
Când s-a întors, Shankaracharya era foarte furios. Și a spus: ”Du-mă departe de acest loc, imediat!”
Doctorul a spus: ”Ce s-a întâmplat?”
El a spus: ”Privește! Sannyasini – bărbați și femei – ținându-se de
mâini! Eu NU POT să mai rămân aici nici un singur moment. Acesta nu este
un loc sfânt! Asta e împotriva religiei și împotriva culturii!” Chiar
s-a enervat foarte tare.
Doctorul mi-a scris o scrisoare: ”Nu l-am văzut niciodată atât de furios. Era într-o stare de furie, de furie criminală!”
Acum, de unde vine aceasta? De ce ar trebui să ne îngrijorăm dacă un
bărbat și o femeie se țin de mână? Aceasta nu e treaba ta. Ei nu te
forțează să faci nimic, ei doar își văd de drum. Nici măcar nu s-au
uitat la tine. Ei nu sunt înfuriați din cauza ta. De ce să fii tu
înfuriat din cauza lor?
Dar nu despre ei e vorba.
Sexualitatea reprimată este provocată. Văzând o femeie frumoasă care
ține mâna cuiva, apare gelozia. Pentru a reprima acea gelozie, sexul
începe să iasă la suprafață. Pentru a reprima sexul, trebuie să fii
foarte, foarte furios. Numai prin furie poți reprima sexul.
Oamenii care reprimă sexul devin furioși. Ai observat? Ei devin
iritați – lucruri mici îi irită. Ei nu sunt niciodată împăcați, sunt
mereu într-o stare de furie. Ai văzut oamenii care au reprimat sexul? Ei
devin agresivi, și încep să găsească moduri și mijloace pentru a-și
exprima agresivitatea. Ei devin politicieni, devin orientați spre bani.
Trebuie să găsească o ieșire din agresivitatea lor. Poate fi politica,
pot fi banii, poate fi vreo altă ambiție, dar ei devin foarte agresivi.
Și ai cunoscut și tu asta – sau nu – că dacă vrei să câștigi bani va
trebui să îți reprimi sexul? Dacă nu îți reprimi sexul nu vei avea
destulă agresivitate rămasă ca să lupți pe piață, ca să concurezi cu
ceilalți oameni. Dacă vrei să devii un mare politician va trebui să
reprimi sexul; altfel, de unde vei lua energia asta stupidă de a fi
politician? Trebuie să reprimi sexualitatea astfel încât energia să se
acumuleze tot mai mult și mai mult în tine. Și negăsind nici o cale
naturală, aceasta e dispusă să meargă pe orice cale, orice canalizare
vrei să-i dai.
Un om care a reprimat sexul nu este neinteresat de sex – nu, absolut
deloc. El este mai interesat decât omul obișnuit. Tot interesul său este
concentrat acolo. El se teme în continuu de sex, de frumusețe, de
corpuri, de visele sale. El nu poate dormi bine, el nu poate comunica
bine pentru că totul îi amintește de sex.
Și nu este vorba că doar femeile…Dacă reprimi energia sexuală
îndreptată spre femei suficient de mult timp, vei începe să devii
homosexual. Chiar și bărbații îți vor aduce aminte de sex și de nimic
altceva. Dacă cămilele îți pot aduce aminte de sex, atunci de ce nu și
bărbații? Oamenii care reprimă sexul vor avea mari dificultăți, vor fi
pervertiți. Bărbații îți vor aminti…totul, încet, încet va începe să
aibe o tentă și o culoare sexuală. Fii atent la asta.
Știi că Alexandru cel Mare a fost un homosexual, Iulius Cezar a fost
un homosexual? Și mulți alți mari regi și generali au fost homosexuali.
Motivul? – luptând continuu, fiind mereu pe drumuri, luptând pe front,
femeile nu sunt disponibile – și sexul începe să să transforme în
homosexualitate. Soldații- oamenii din armată, din marină, din forțele
aeriene începe să se transforme în homosexuali. Călugării, călugărițele
încep să fie homosexuali sau lesbiene, deoarece călugărilor nu li se
permite să aducă nici o femeie în mănăstire.
Acum există mănăstiri în Europa unde de o mie de ani nici măcar o
femeie nu a intrat – nici măcar un bebeluș de șapte zile, nu. Ce se va
întâmpla acum acolo? O mie de călugări într-o mănăstire…și odată ce
intri în mănăstire nu ți se permite să mai ieși din ea; intri pentru
totdeauna. Muntele Athos este o astfel de mănăstire. Intri odată, pentru
totdeauna – e ca mormântul – apoi nu mai ieși niciodată de acolo.
Uneori oamenii ies și din morminte, dar nimeni nu iese afară de la
Muntele Athos. Și nici o femeie nu a trecut vreodată pragul – nici măcar
un bebeluș. Limita este de șapte zile – un bebeluș mai mare de șapte
zile este periculos. Ce fel de oameni trăiesc acolo? Gândește-te doar la
o fetiță care are opt zile…Acești oameni ar trebui să fie mari
MAHATMAȘI – aceiași MAHATMAȘI de care vorbesc scripturile – la care vin
fetișcanele și frumoasele APSARAS să îi distragă. Acum chiar și un
copilaș de opt zile nu este lăsat acolo. Este împotriva codului
mănăstirii.
Când acești o mie de oamenii trăiesc într-un ”club al băieților” sută
la sută, natural că sexualitatea reprimată începe să se transforme în
homosexualitate; călugărițele încep să se transforme în lesbiene. Asta
se întâmplă. Așa a fost de secole. De aceea nu îmi place ca ashramul meu
să fie mono-sexual – doar bărbați sau doar femei. Vreau ca bărbații și
femeile să se amestece și să se întâlnească. Vreau ca acest loc să fie
foarte natural, sănătos, întreg; doar atunci poți treci dincolo de sex,
altfel nu.
Iar omul care a trecut dincolo de sex s-a eliberat de sex. A spune că
el nu este interesat de sex este deasemenea greșit. Interesul său nu
mai este personal. El nu are nici o implicare, este adevărat, dar el
este interesat de totul – de flori, de păsări, de animale, de oameni; el
este interesat de tot. Interesul său nu este personal. Nici o implicare
a ființei sale, dar el este interesat de totul.
Dacă un astfel de om vede un cuplu privindu-se în ochi unul pe
celălalt, el va fi fericit. El îi va mulțumi lui Dumnezeu că a văzut
energia iubirii mișcându-se. El va BINECUVÂNTA acest cuplu! Va spune,
”Mergeți înainte. Aceasta este calea. Bucurați-vă de aceste momente.” El
nu va arăta nici o obsesie față de un lucru sau altul. El nu va începe
să se gândească la a poseda această femeie și nu va începe să să se
gândească cum să scape de această situație, pentru că el nu are nici o
teamă. El poate binecuvânta cuplul respectiv.
Se întâmplă în fiecare zi. Cuplurile vine la mine…Uneori sunt și
indieni acolo. Ei devin foarte nedumeriți, pentru că indienii nu pot
gândi că vreun înțelept va da vreun sfat și despre sex. Ei nu pot
concepe așa ceva. Ei cred că un înțelept vorbește doar despre Dumnezeu,
DOAR despre Dumnezeu. Când sfătuiesc oamenii despre problemele obișnuite
ale vieții lor, indienii care nu au auzit nicuiodată ca Buddha să fi
sfătuit pe cineva, sau Mahavira să fi sfătuit pe cineva chiar și despre
problemele lor sexuale, se simt foarte neliniștiți, stânjeniți. Ei nu
pot înțelege ce se întâmplă. Ei așteaptă de la mine doar sfaturi despre
Dumnezeu, meditație și lucruri de acest gen. N-ar trebui să ajut un
cuplu în problemele lor.
Dar cum va ajunge acest cuplu meditativ, dacă acest cuplu care este
implicat, prins în mrejele sexualității, nu este ajutat să treacă
dincolo de ea? Cum este posibil ca într-o zi ei să devină meditativi?
Trebuie să iau toată viața lor, și mă interesează fiecare gen de
problemă. Mă pierd complet în problemele lor, devin complet absorbit.
Uit întreaga lume când cineva stă în fața mea cu problema lui: acea
problemă este toată lumea mea – oricare ar fi problema. Fie că este
sexul, fie că sunt banii, fie că este mâncatul în exces, fie că este
sănătatea trupului, meditația, Dumnezeu, rugăciunea, nu contează –
oricare ar fi, persoana are o problemă care trebuie rezolvată, și eu
trebuie să-mi aduc toată energia mea pentru a o rezolva. Eu sunt complet
interesat de totul, pentru că nu mă tem de nimic. De ce să nu fiu
interesat?
Da țineți minte, interesul are un înțeles total diferit. Eu sunt
interesat de o floare, eu sunt interesat de frumusețe, eu sunt interesat
de poezie, de muzică, de dans, sunt interesat de tot felul de
posibilități. Și Dumnezeu deasemenea este interesat, attfel sexul ar fi
dispărut demult. De ce ar continua sexul? Dacă MAHATMAȘII au dreptate,
atunci Dumnezeu greșește.
George Grudjieff obișnuia să spună că așa-zișii voștri MAHATMAȘI sunt
toți împotriva lui Dumnezeu, și așa-zisele voastre religii sunt toate
împotriva lui Dumnezeu. Și el are dreptate, el are ceva foarte
semnificativ de spus acolo. Ei sunt, pentru că Dumnezeu continuă să
creeze lumea și Dumnezeu continuă să creeze lumea cu o asemenea
varietate, cu o asemenea bogăție, în toate direcțiile și dimensiunile.
Iar MAHATMAȘII sunt monotoni. Ei doar fac JAPA[2], repetă ”Ram, Ram, Ram”…repetă în continu…
- va urma -
[1] Conducătorul unei mănăstiri, în tradiția hindusă.
[2] JAPA: practică meditativă ce implică repetarea unei mantre sau numele unei puteri divine.
Osho, I say Unto to You, Volume 2 (Eu însă vă zic vouă)
Copyright© OSHO International Foundation
Copyright, pentru versiunea în limba română: Osho Joy Meditation Center
Traducere din limba engleză: Marius Lazăr
Atenţie: dacă doriţi să republicaţi (parțial sau integral) acest articol, vă rugăm să adăugaţi la finalul articolului:
”Articol preluat de aici: http://oshojoy.ro/osho-despre-reprimarea-sexuala-si-eliberarea-de-sex-ii/”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu