AMORUL TANTRIC
OSHO RAJNESH
“Celălalt este în realitate o
poartă. Şi astfel,
actul amoros cu o femeie este de fapt actul
amoros
cu întreaga Manifestare”.
Sigmund Freud a spus la un moment dat că omul se
naşte ca fiinţă nevrotică. Nu este tocmai neadevărat. De fapt, omul nu se naşte
ca fiinţă nevrotivcă, ci este integrat unei societăţi nevrotice, care mai
devreme sau mai tîrziu îl împinge spre
nebunie. Omul se naşte ca fiinţă normală, firească şi pură. De îndată ce un
copil este încadrat societăţii, el este expus în mod neputincios influenţelor
sale nevrotice.
În starea în care ne aflăm
acum, sîntem cu toţii fiinţe nevrotice. Iar această nevroză îşi are originea
într-o profundă scinziune: tu nu mai eşti unul singur, ci doi şi chiar mai mulţi. Aceste lucruri trebuie
înţelese foarte bine, pentru că numai aşa putem înainta pe calea tantrică.
Gîndurile şi sentimentele tale sînt două lumi diferite şi în aceasta constă
nevroza. Lumea gîndurilor şi lumea sentimentelor tale nu mai sînt legate una de
alta. Te-ai identificat complet cu lumea gîndurilor tale şi te-ai desprins de
lumea sentimentelor. Dar sentimentele sînt mai adevărate decît gîndurile, mai
autentice. Sentimentele sînt mult mai aproape de fiinţa naturală decît orice
gînd. Tu ai fost născut cu o inimă simţitoare, în timp ce gîndirea ta a fost
cultivată în mod artificial şi antrenată ca atare de către societate. Iar
această lume a sentimentelor ai reuşit
s-o înăbuşi complet.
Chiar şi acum cînd spui că
simţi ceva, de fapt doar gîndeşti că simţi. Sentimentul pur a fost ucis, şi
anume din motive foarte precise. Un nou-născut este o fiinţă sensibilă – el
simte lucrurile – pentru că el nu este încă o fiinţă gînditoare. El este o
fiinţă absolut naturală, ca toate celelalte, ca un copac sau un animal. Însă
apoi începem să formăm copilul, să-l cultivăm şi astfel el însuşi învaţă să-şi
reprime sentimentele, pentru că altfel ar întîmpina permanent greutăţi. Copilul
nu mai poate ţipa cînd vrea să ţipe, pentru că părinţii se supără, mustrîndu-l
şi ameniniţîndu-l că nu-l vor mai iubi. El nu este acceptat aşa cum este ci
trebuie să se conformeze modelului ideologic al părinţilor şi să corespundă
idealurilor acestora. Numai atunci va fi iubit.
Aşa cum este nu poate fi
iubit. Copilul poate fi iubit numai dacă respectă anumite precepte, care şi ele
sînt impuse, neveninid în mod firesc. În acest mod fiinţa naturală este tot mai
mult reprimată, fiind înlocuită cu ceva nenatural, răzvrătit. Acel ceva
“nenatural” este caracterul, gîndirea. Şi cîndva mai tîrziu vine un moment,
cînd distanţa dintre lumea gîndurilor şi lumea sentimentelor este atît de mare,
încît o conciliere devine imposibilă. Iar din acel moment nu mai ştiţi ce a
fost cîndva fiinţa naturală din voi şi ve a mai rămas din ea. Aţi devenit nişte
măşti, nişte false personalităţi şi aţi uitat faţa voastră originară. Mai mult
decît atît, voi înşivă vă temeţi deja să simţiţi ceea ce ţine de originar,
pentru că ştiţi că atunci întreaga societate se va împotrivi. Voi înşivă veţi
ajunge să vă împotriviţi naturii voastre adevărate.
Aceasta este o stare absolut
nevrotică. Deja nu mai ştiţi ce vreţi şi care sunt necesităţile voastre reale –
şi de aceea ţncercaţi să satisfaceţi necesităţi false. Numai o inimă sensibilă
poate să vă clarifice care sunt necesităţile voastre adevărate. Înăbuşind
nevoile voastre autentice, veţi reuşi să produceţi altele neautentice. De
exemplu, începeţi să mîncaţi prea mult, vă îndopaţi cu mîncare fără să aveţi
senzaţia că v-aţi săturat. Nevoia voastră reală este de iubire şi nu de mîncare.
Într-adevăr există o legătură fundamentală între iubire şi mîncare, în sensul
că dacă nevoia de iubire nu este satisfăcută, ea se transformă într-un surogat
– nevoia de a mînca. Dar veţi putea mînca oricît de mult veţi dori, fără ca
necesitatea să fie vreodată satisfăcută, pentru că dintr-nceput ea nu a fost
autentică. Pierdem vremea încercînd să satisfacem nevoi neautentice şi este
clar că astfel nu putem fi niciodată satisfăcuţi.
Tu vrei pur şi simplu să fii
iubit. Aceasta este o necesitate firească şi fundamentală, dar care poate fi
orientată greşit. De exemplu, în încercarea de atrage atenţia altora asupra ta,
poate să iasă la iveală nevoia adevărată de iubire. Tu vrei să fii observat şi
admirat de către alţii, devii deci un politician căruia masele îi acordă
atenţie. Dar pentru că adevărata ta necesitate este năzuinţa de a fi iubit ar
putea o lume întreagă să-ţi acorde atenţia, fără ca necesitatea ta fundamentală
să fie cîtuşi de puţin satisfăcută. Dorinţa ta poate fi implinită doar de către
acea unică persoană, care iubindu-te îţi oferă întreaga ei atenţie.
Cînd iubim pe cineva cu
adevărat îi acordăm toată atenţia noastră. Există o strînsă legătură între
respect şi iubire, căci dacă înfrîngem în noi nevoia de iubire, se creează prin
compensaţie o falsă nevoie: dorim să fim respectaţi de ceilalţi. Dar şi cînd
aceasta se întîmplă tot nu sîntem
mulţumiţi. Nevoia aceasta este falsă ăi ruptă de adevărata nevoie
naturală. Acestă sciziune în personalitate este nevroza.
Tantra este un concept
absolut revoluţionar – cel mai vechi şi cel mai nou în acelaşi
timp. Tantra aparţine celei mai vechi tradiţii, dar este în acelaşi timp şi
total netradiţională: după concepţia tantrică noi ne irosim viaţa dacă nu
reuşim să ne vindecăm şi să devenim întregi. Tantra spune că nu avem voie să
rămînem în această stare de sciziune. Trebuie să devenim un întreg.
Ei
bine, cum să facem aceasta? Poţi să te gîndeşti cît vrei la această problemă, că tot
nu te va ajuta cu nimic, pentru că însăşi gîndirea este precesul care te
dedublează. Gîndire înseamnă analiză, gîndirea separî lucrurile. Sentimentele
le unesc, le purifică şi produc sinteza lor.
Deci
veţi putea chibzui pînăla adînci bătrîneţi, citind cărţi şi reflectînd asupra
lor, fără ca ceva să se schimbe, pentru că singurul lucru ce te poate ajuta,
este să ajungi în centrul tău afectiv. Dar nu este atît de simplu, pentru că
dacă începem să ne gîndim la centrul nostru afectiv, gîndim din nou. Dacă spui
cuiva “Te
iubesc”, fii atent să observi dacă este doar un gînd, sau un sentiment. Dacă
este doar un gînd atunci scapi esenţialul. Un sentiment apare din totalitatea
ta – tot corpul şi spiritul tău, tot ceea ce reprezinţi tu participă la
aceasta. La producerea unui gînd participă numai capul şi nici acela în
totalitatea sa, ci doar parţial. Capul produce un gînd care este trecător şi
care chiar în următorul moment poate dispărea. Numai o parte a creierului este
angrenat şi de aici nefericirea continuă de a lansa, pe baza unor trecătoare şi
fragmentare gînduri, jurăminte de dragoste pe care să nu le putem onora. Poţi
să spui de exemplu: “Te iubesc acum şi pentru totdeauna”, dar a doua parte a
declaraţiei tale este opromisiune pe care n-o poţi ţine, pentru că se bazează
pe o frîntură de gînd la care fiinţa ta nu participă în întregime. Şi ce vei
face în momentul cînd a trecut? Promisiunea ta va deveni o
datorie, o închisoare.
Sartre
spune la un moment dat că în ultimă instanţă nici o promisiune nu poate fi
respectată.
În
stadiul în care sînteţi nu puteţi promite nimic., pentru că nu sînteţi o
unitate integrală. Promisiunea este întotdeauna făcută doar de o parte din voi
şi ce vă veţi face atunci cînd această parte va fi detronată şi o alta va lua
sceptrul în mînă? Cine să mai ducă la bun sfîrşit promisiunea? Atunci deveniţi nişte
făţarnici, încercînd cu îndîrjire să vă prefaceţi că împliniţi promisiunea. În
cazul acesta totul este minciună.
Tantra
spune că trebuie să revenim în centrul nostru afectiv, în centrul inimii. Dar
cum?
Cu
aceasta încep comentariul sutrelor. Fiecare sutră se străduieşte să vă vindece
şi să vă păstreze întregi.
Prima sutră:
La începutul unirii sexuale
îndreaptăţi atenţia
asupra focului de început
şi menţine-te în el
pentru a evita văpaia cea mare
a sfîrşitului.
Sexul
poate aduce mulţumire profundă şi poate să te readucă la fiinţa ta adevărată,
naturală, la întregul originar şi anume din mai multe motive. Aceste motive
trebuiesc bine înţelese. Un motiv este acela că sexul este o experienţă atît de
totală, încît te scoate din echilibru. De aici şi frica de sex.
Voi v-aţi
identificat cu gîndurile şi cu mintea voastră, ori sexul este tocmai treaba la
care îţi pierzi mintea. Îţi pierzi capul, el nu mai joacă nici un rol. Toată
raţiunea, întreaga desfăşurare a gîndurilor este suspendată. Şi dacă nu se
întîmplă aşa, atunci nu este vorba de sex adevărat, autentic. Atunci nu ajungi
nici la orgasm şi nu găseşti nici împlinire. Atunci chiar actul erotic devine o
chestiune locală, o problemă a minţii – asta se întîmplă cu voi.
Obsesiile
sexuale ale lumii contemporane nu provin din faptul că potenţialul sexual al
omenirii ar fi crescut, ci din faptul că voi înşivă nu mai reuşiţi să vă
deschideţi total experienţei sexuale. De fapt omenirea era în trecut mult mai
dotată din punct de vedere sexual şi de aceea nici nu exista această dependenţă
obsedantă. Această poftă vulgară după sex nu arată decît că ceea ce este
autentic nu mai are loc, ci se practică numai un fel de pseudo-sex. Gîndirea
omului modern este dominată de sex tocmai pentru că actul sexual autentic nu
mai are loc. Sexualitatea însăşi a fost împinsă spre cap. Ea a devenit o
gimnastică a minţii. Numai la ea vă gîndiţi.
La mine
vin oameni, spunînd că se gîdesc tot timpul la sex. Le face plăcere să se
gîndească la sex, să citească despre asta, să se uite la poze pornografice –
este ceea ce savurează. Dar în momentul cînd sînt confruntaţi direct cu această
problemă, îşi pierd brusc interesul. Devin chiar impotenţi. Ei percep această
energie vitală doar atunci cînd se gîndesc la ea. Şi de îndată ce trebuie să se
cufunde cu adevărat în actul amoros, ei simt că pierd energia şi dorinţa de a
reuşi. Ei se simt morţi în propriile corpuri.
Ce se
întîmplă cu oamenii aceştia?
Actul
erotic a devenit o chestiune mentală. Ei nu mai pot să-l facă, ci pot doar să
se gîndească la el. Actul sexual presupune ca întreaga fiinţă să fie implicată
şi de îndată ce totalitatea fiinţei trebuie să participe, capul devine
neliniştit pentru că nu mai este stăpîn pe situaţie. Nu mai deţine controlul.
În
Tantra actul amoros este folosit pentru a vă unifica. Pentru aceasta trebuie să
uitaţi tot ce aţi auzit şi învăţat vreodată despre sex: tot ce v-a predicat
societatea, biserica, religiile şi profesorii. Uitaţi tot şi dezvoltaţi-vă
total în act. Uitaţi de orice control; controlul este un obstacol, daţi-vă frîu
liber. Nu încercaţi să vă păstraţi controlul, ci lăsaţi-vă luaţi de val ca şi
cînd aţi fi înnebunit de-a binelea. Această stare fără gînduri, fără intelect,
seamănă într-adevăr cu nebunia.
Deveniţi
trup, deveniţi animal, pentru că animalul din voi mai este încă întreg şi
nevătămat. Pentru omul modern, aşa cum este construit el, sexul pare a fi cea
mai uşoară cale de mîntuire, avînd în vedere faptul că centrul sexual este cel
mai profund centru biologic al fiinţei.
Prin
sex apăreţi în lume, fiecare celulă este o celulă sexuală. Corpul vostru este
forma de manifestare a energiei sexuale. Prima sutră spune:
La începutul unirii sexuale
Focalizează-ţi atenţia
asupra focului de început
şi menţine-te în el
pentru a evita văpaia cea mare
a sfîrşitului.
În
aceasta constă întreaga diferenţă. Pentru voi actul sexual este o uşurare şi de
aceea vă grăbiţi să scăpaţi de această energie. Scăpînd de această energie
suplimentară vă simţiţi uşuraţi. Dar satisfacţia pe care voi o resimţiţi nu
este decît epuizare. Energiile excedentare duc la tensiuni, omul devine agitat
dorind să acţioneze împotriva acestei
stări de lucruri. Scăpînd de aceste energii, vă simţiţi epuizaţi, şi luaţi
această epuizare drept relaxare. Dar acest tip de relaxare este negativ. Dacă
voi reuşiţi să vă destindeţi doar pieryînd această energie, atunci preţul este
prea mare. Iar în plus, nu veţi decît o destindere pur fizică, care nu poate fi
atît de profundă încît să atingă nivelele spirituale.
Prima
sutră spune deci că nu trebuie să ne grăbim să ne atingem scopul. Rămîneţi la
început. Actul sexual cuprinde două părţi – jocul amoros şi ejacularea.
Rămîneţi la jocul amoros, pentru că în această fază sînteţi relaxaţi, mai
degrabă încălziţi decît fierbinţi. Şi nu vă grăbiţi să vă stingeţi scopul.
Încercaţi să uitaţi complet scopul.
La începutul unirii sexuale
focalizează-ţi atenţia
asupra focului de început
În timp ce urcă energia, nu
irosiţi nici un gînd pentru a o perturba, ci rămîneţi aşa lăsînd energia să vă
inunde. Nu năzuiţi să ejaculaţi, uitaţi complet de asta. Trăiţi cu toată
intensitatea căldura preludiului şi contopiţivă cu iubitul sau iubita, ca şi
cînd aţi fi devenit o singură persoană. Realizaţi un circuit energetic.
Există trei posibilităţi –
doi îndrăgostiţi pot reda în timpul actului sexual trei constelaţii geometrice
diferite. Poate că aţi mai auzit despre acestea, sau aţi văzut unul dintre
acele vechi desene alchimeice, în care un bărbat şi o femeie goală sînt
reprezentaţi în cadrul a trei figuri geometrice. Primul desen este un pătrat,
al doilea un triunghi şi al treilea un cerc.
Aici este vorba de una din
vechile analize alchimice şi tantrice ale actului amoros. La un act sexual
normal nu participă două, ci patru “persoane”, ceea
ce este exprimat printr-un pătrat. Se formează patru unghiuri, pentru că
fiecare din cei doi parteneri este scindat în două jumătăţi, o lume a
gîndurilor şi o lume a sentimentelor. Deci la un act sexual obişnuit, nu se vor
întîlni două persoane ci patru, şi aceasta este o experienţă în care nu se
petrece niciodată întîlnirea profundă a celor doi. Este o afacere în patru
colţuri iar întîlnirea rămîne absolut superficială. Pare a fi o întîlnire, dar
nu este de fapt, neputînd avea loc o comuniune, pentru că nici unul dintre
parteneri nu atinge nivelele mai profunde ale celuilalt. Se întîlnesc două
minţi, două lumi raţionale, dar nu lumile lor afective; această dimensiune le
rămîne ascunsă şi străină.
Al
doilea tip de întîlnire este exprimat printr-un triunghi. Cei doi îndrăgostiţi
sînt reprezentaţi prin cele două puncte ale bazei orizontale, iar aceste două
puncte devin brusc şi pentru scurt timp unul singur; cei doi devin punctul din
vîrful triunghiuli.
Pentru
un moment vă pierdeţi individualitatea separată şi deveniţi un întreg. Este mai
bine decît să formaţi un pătrat, pentru că reuşiţi să vă contopiţi măcar pentru
o singură clipă, iar această unitate vă umple de putere şi energie. După aceea
vă simţiţi din nou tineri şi proaspeţi.
Dar a
treia constelaţie este cea mai bună, iar aceasta este de fapt modul de întîlnire
al tantricilor. La această întîlnire se închide un cerc. Un cerc nu are colţuri
şi astfel întîlnirea nu va dura doar o singură clipă, ci ea va fi nelimitată.
Timpul nu mai joacă nici un rol. Dar aceasta este posibil doar dacă nu urmăriţi
cu orice preţ să ejaculaţi. Dacă tindeţi spre punctul culminant, totul devine
un triunghi, pentru că după ejaculare se pierde punctul de contact.
Rămîneţi
la preludiu, nu vă năpăstuiţi asupra sfîrşitului.
Cum
trebuie să procedăm? Pentru a rămîne în faza de început, nu trebuie să punem
multe lucruri la inimă. În primul rînd nu concepeţi actul amoros ca pe un
mijloc de a ajunge undeva. Nu-l folosi ca mijloc pentru a tingerea unui scop.
Actul amoros este în sine un scop, şi nu mai urmăreşte altul. Nu este un drum
care să te ducă undeva.
În al
doilea rînd, nu vă gîndiţi la viitor, ci rămîneţi în prezent. Cine nu reuşeşte
să se menţină în prezent în timpul preludiului acela nu va reuşi să se menţină
în prezent nici în viaţă. Şi trebuie să fie aşa, pentru că stă în natura actului
erotic să vă arunce în prezent. Rămîneţi în prezent, savuraţi întîlnirea a două
corpuri, a două suflete şi contopiţi-vă! Prin căldura inimii şi prin iubire,
încercaţi să creaţi o situaţie în care să vă puteţi contopi unul în celălalt.
De
aceea atunci cînd nu iubiţi persoana cu care vă culcaţi, simţiţi nevoia să vă
grăbiţi. Celălalt este doar folosit, celălalt este doar mijlocul pentru
atingerea scopului. Şi partenerul la rîndul lui se foloseşte de voi în acelaşi
mod. Vă exploataţi reciproc, fără să ajungeţi să vă contopiţi. Dacă vă iubiţi
veţi reuşi să vă disolvaţi unul în celălalt, şi această dizolvare din timpul
jocului amoros vă va aduce tot felul de revelaţii profunde.
Cu cît
vă veţi grăbi mai puţin să finalizaţi actul amoros, cu atît va deveni totul mai
puţin sexual şi din ce în ce mai spiritual. Chiar şi organele genitale se
contopesc, iar energiile celor două corpuri intră într-o stare de unire
profundă şi liniştită care se poate menţine ore în şir. Acest nivel al
comuniunii voastre va deveni tot mai adînc. Dar nu vă gîndiţi la asta, savuraţi
clipa şi rămîneţi contopiţi unul în celălalt. Cîndva această stare se va
transforma în extaz, în samadhi. Cînd aţi aflat ce este această stare, cînd o
veţi putea simţi şi recunoaşte, atunci veţi pierde dorinţa după sex. Atunci
puteţi deveni brahmacharis (cei ce practică abstinenţa sexuală). Ceea ce veţi
prin sex va fi inocenţă.
Poate
părea contradictoriu, pentru că noi întotdeauna ne-am închipuit că cel care
practică abstinenţa sexuală nu trebuie să aibă de-a face cu sexul opus şi că
trebuie chiar să-l evite pe cît posibil. De aici va decurge o falsă pudoare,
pentru că preocupările noastre mentale vor fi în continuare legate de sex. Şi
cu cît evităm mai mult sexul, cu atît ne preocupă mai mult, pentru că sexul este
o necesitate existenţială.
Tantra
spune că nu trebuie să evadăm şi să ne sustragem sexului (pentru că aricum n-am
avea nici o şansă) – ci urmăm calea naturală, care ne va ajuta să o şi depăşim.
Nu luptaţi împotriva propriei voastre naturi. Acceptaţi-o dacă vreţi s-o
depăşiţi. Dacă reuşiţi să vă menţineţi în starea de comuniune cu partenerul,
fără a urmări un scop anume, atunci vă veţi putea menţine ore în şir în faza de
început a actului sexual. Tensiune înseamnă energie. O puteţi pierde atingînd
punctul culminant, apoi sînteţi goi şi cădeţi într-o stare de epuizare
depresivă. Voi vedeţi în aceasta o destindere, cînd de fapt este o stare
negativă.
Tantra
vă va purta către o dimensiune înaltă a relaxării şi această dimensiune este
pozitivă. În unire deplină partenerii îşi dau unul altuia energie. Ei fac un
cerc, în care energia îi inundă circular. În felul acesta ei îşi dau viaţa unul
altuia şi îşi împrospătează energia vitală. Nu se pierde energie, din contră
partenerii primesc mereu energie nouă, pentru că acest contact stimulează
fiecare celulă în parte. Şi dacă reuşiţi să vă dedaţi acestor stimulări,
erotice, fără să stingeţi punctul culminant; rămînînd deci la faza de început
şi fără să vă înfirbîntaţi, schimbînd numai căldură între voi, atunci reuşiţi cu
adevărat să vă cunoaşteţi (întîlniţi).
Actul
amoros se poate prelungi foarte mult timp. Fără ejaculare, fără a risipi
energie în mod stupid, actul devine meditaţie, şi, prin aceasta redeveniţi o
unitate înseamnă sciziune. De îndată ce ea a fost anulată, veţi putea urma
regulile societăţii fără să vă mai identificaţi cu ele, jucîndu-vă pur şi
simplu rolul.
Veţi fi
chiar siliţi să purtaţi măşti, pentru că trăiţi într-o lume ipocrită care
altfel v-ar strivi, v-ar anihila. Oamenii puri, autentici, chipurile originare,
sînt mereu şi mereu distruse. Noi l-am răstignit pe Iisus, pentru că s-a
comportat autentic, lucru pe care societatea în ipocrizia ei nu l-a putut
suporta. Noi l-am otrăvit pe Socrate pentru că a început să fie cu adevărat
onest.
Comportaţi-vă
aşa cum vă cere societatea. Nu vă aduceţi pe voi înşivă şi pe alţii în mod
inutil în situaţii grele. De îndată ce aţi cunoscut natura adevărată a fiinţei
voastre şi unitatea sa internă, societatea nu vă va mai împinge spre alienare,
făcînd din voi nişte nevrotici.
La începutul unirii sexuale
îndreaptăţi atenţia
asupra focului de început
şi menţine-te în el
pentru a evita văpaia cea mare
a sfîrşitului.
Dacă
ajungeţi la ejaculare şi vă risipiţi energia, atunci se stinge şi focul. Aţi
pierdut energia pur şi simplu, fără să cîştigaţi nimic în schimb.
A doua sutră:
Într-o astfel de îmbrăţişare
simţurile tale freamătă (se înfioară)
ca frunzele în timpul furtunii.
Fii tu însuţi acest freamăt.
Dacă se
întîmplă ca în timpul unei astfel de îmbrăţişări, unei astfel de comuniuni
profunde cu iubita ta, simţurile tale să freamăte ca frunzele în timpul unei
furtuni, atunci menţine-te în acest freamăt.
Încă ne
mai este frică, chiar şi atunci cînd ne iubim. Nu permitem corpurilor noastre
libertate de mişcare, pentru că dacă le permitem să facă ce vor, sexualitatea
se va răspîndi peste tot în corp. Atîta timp cît sexualitatea este limitată la
centrul sexual, treaba mai este sub control – capul vostru ţine totul în frîu.
Dar atuci cînd tot corpul este inundat de plăcere, pierdeţi controlul. Atunci
se poate întîmpla chiar să tremuraţi din tot corpul ţi să urlaţi tare, pentru
că corpul vostru a preluat conducerea şi capul nu mai are nimic sub control.
Noi
reprimăm exprimarea liberă în mişcări. În mod deosebit a fost reprimată
libertatea de expresie a femeilor, peste tot în lume. Ele nu au voie să se
înfioare, să se mişte şi rămîn încremenite ca nişte cadavre. Bărbatul are toată
iniţiativa, iar partenera rămîne neclintită, pasivă. Cum s-a ajuns pînă aici? De ce
stăpînesc bărbaţii astfel femeia peste tot în lume?
Din
teamă că de îndată ce tot corpul femeii ar fi cuprins de fior, bărbatul n-ar
mai putea-o satisface. Şi asta pentru că femeia poate atinge nenumărate
orgasme, iar bărbatul nu. Un bărbat atinge doar o dată punctul culminant, pe
cînd femeia poate avea un orgasm după celălalt. Se cunoaşte faptul că ea poate
atinge un adevărat lanţ de orgasme. Fiecare femeie poate avea cel puţin trei
orgasme unul după celălalt, iar bărbatul numai unul. La aceasta se mai adaugă
şi faptul că femeia este stimulată de orgasmul bărbatului, de a mai avea în
continuare orgasme. Şi în aceasta constă dificultatea. Cum să se descurce
bărbatul într-o astfel de situaţie?
Urmarea
este că femeia are imediat nevoie de alt bărbat, pentru că sexul în grup este
tabu. Peste tot în lume oamenii au avut grijă să instaureze sisteme sociale
monogame. Părerea generală a oamenilor este că, este cel mai sănătos lucru ca
femeia să fie stăpînită în acest mod şi pentru totdeauna. De aceea nu este de
mirare că 80-90% din femei nu ştiu ce este acela un orgasm. Pot naşte copii,
asta este O.K. ele pot să-şi satisfacă bărbaţii, şi asta este în ordine, dar
ele însele rămîn mereu nesatisfăcute. De aceea este aproape natural că femeia
peste tot în lume suferă de o aşa amărăciune, o aşa frustrare; este clar că
necesitatea ei existenţială nu este satisfăcută.
Ai
sentimentul minunat atunci cînd în timpul actului sexual începi să tremuri,
pentru că astfel energia se poate distribui în tot corpul. Ea inundă fiecare
parte a orpului cu o vibraţie, la care participă în mic fiecare celulă. Atunci
fiecare celulă pare însufleţită pentru că fiecare celulă este de fapt o celulă
sexuală.
În
momentul cînd sînteţi concepuţi, se unesc două celule sexuale din care se naşte
corpul vostru. Ele s-au înmulţit la milioane, dar celula fundamentală rămîne o
celulă sexuală. Atunci cînd începe tot corpul să tremure, are loc nu numai
întîlnirea voastră cu partenerul, ci şi întîlnirea fiecărei celule cu perechea
ei. Această înfiorare este expresia faptului că s-a întîmplat întocmai. În
această stare păreţi a fi devenit animale – dar omul este un animal şi nu-i
nimic rău în asta.
Într-o astfel de îmbrăţişare
simţurile tale se înfioară
ca frunzele în timpul furtunii.
Devin-o tu însuţi acestă înfiorare.
Este ca
şi cînd o furtună reuşeşte să zguduie copacul pînă la rădăcină, astfel că
fiecare frunză se cutremură.
Fiţi ca
şi copacul – lăsaţi furtuna să vină. Iar sexul este o astfel de furtună, o
energie uluitoare care vă învăluie. Termuraţi! Vibraţi! Lăsaţi fiecare celulă a
corpului să danseze. Aceasta este valabil pentru ambii parteneri. Şi partenerul
vibrează pînă la ultima celulă. Numai atunci vă puteţi întîlni, iar această
întîlnire nu se realizează la nivelul gîndurilor, ci într-o întîlnire a douî
energii corporale.
Deveniţi
această înfiorare şi nu vă despărţiţi de ea, nu fiţi spectatori – pentru că
spectator este doar raţiunea. Nu încercaţi să vă postaţi deasupra situaţiei.
Deveniţi această înfiorare, pentru că atunci nu se înfioară doar corpul, ci
toată fiinţa ta, tu însuţi devii fiorul. Atunci nu vor mai exista două corpuri,
cu două viziuni diferite.
La
începutul unirii sexuale sînt două energii care vibrează, care se întîlnesc,
iar la sfîrşit este un cerc. Cei doi nu mai există.
Ce se
întîmplă cînd se închide un astfel de cerc?
Mai
întîi devii brusc parte a forţei dezlănţuite a naturii, nemaifiind un mecanism
raţional format de societate, ci o adevărată putere existenţială. Devii o parte
a nesfîrşitei totalităţi. În această cutremurare devii parte a întregului
cosmos şi aceastăa este un moment de uluitoare creaţie. Tu şi iubita ta nu mai
sînteţi substanţă solidă deveniţi alunecoşi, energiile curg unele într-altele,
vă pierdeţi raţiunea. Toate procesele mentale încetează, în sfîrşit nu mai
sînteţi scindaţi şi aţi devenit o unitate. Această anulare a dualităţii se
numeşte advaita. Dacă nu atingeţi această stare, atunci nici un fel de alte
filosofii despre non-dualitate nu vă vor ajuta, vor fi doar cuvinte goale. Dar
cînd aţi trăit anularea dualităţii la nivel existenţial, veţi putea înţelege
Upanishadele şi pe mistici cînd vorbesc despre “uniune cosmică” şi “a fi un întreg”.
Atunci veţi înţelege ce înseamnă să nu trăieşti izolat de lume, să nu fii un
străin pe acest pămînt, să te simţi în univers ca la tine acasă. Şi în acest
sentiment de “ mă aflu în această existenţă ca la mine acasă” dispar orice fel de griji.
Nu va mai exista suferinţă, nici frică, nici vreun conflict. Aceasta este ceea
ce Lao se numeşte “tao” şi Shankara “advaida”. Vă puteţi găsi chiar voi înşivă
o denumire pentru această stare – dar pentru a o avea, trebuie să intraţi cu
profundă iubire în actul sexual, să fiţi vioi, să tremuraţi, să vă înfioraţi,
să deveniţi fiorul însuşi.
A treia sutră:
Singură amintirea
unităţii,
fără acea îmbrăţişare
aduce transformarea
(devenirea).
Odată ce aţi experimentat asta, nici nu mai aveţi
nevoie de partener. Trebuie doar să vă reamintiţi actul sexual şi senzaţia
respectivă vă apare din nou. Dar mai întîi trebuie să fi trăit acest sentiment.
Dacă l-aţi trăit, puteţi să-l mai produceţi şi fără partener. Nu este prea
simplu, dar este posibil. Atîta vreme însă cît nu s-a produs, sînteţi dependent
de un partener. Şi sînt mai multe motive pentru care această trăire apare şi
independent de partener.
Odată ce aţi trăit
sentimentul acesta cu un partener, aproape că nici nu mai trebuie să existaţi
pentru el. De îndată ce aţi devenit energie care vibrtează în cerc, aţi înţeles
că de fapt partenerul nici nu mai există. Exişti doar tu pentru tine – la fel
şi partenerul există doar pentru el. Această unitate rezidă în temeiurile cele
mai profunde ale fiecărui om.
Femeilor le vine mai uşor să
atingă această stare, pentru că ele au de la natură pornirea de a închide ochii
în timpul jocului amoros. La această tehnică este bine să ţineţi ochii închişi,
pentru că este mai uşor să te concentrezi astfel asupra unităţii date de
circuitul energetic creat.
Închideţi ochii, aşezaţi-vă,
ca şi cînd partenerul ar fi lîngă voi, aduceţi-vă aminte cum a fost şi intraţi
în starea respectivă. Dacă corpul vostru începe să se înfioare şi să vibreze,
nu-l împiedicaţi. Uitaţi complet că partenerul nu este de faţă şi mişcaţi-vă ca
şi cînd el ar fi. Numai la început vă veţi comporta ca şi cînd partenerul ar fi
de faţă. Dar de îndată ce ştiţi ce urmează, nu mai este o autosugestie. Atunci
“celălalt” este cu adevărat lîngă voi.
Mişcaţi-vă ca şi cînd aţi
face dragoste. Faceţi tot ceea ce faceţi de obicei, ţipaţi, unduiţi-vă,
tremuraţi. Şi imediat o să observaţi că se restabileşte cercul. De data aceasta
însă cercul nu mai este realizat cu o femeie sau cu un bărbat. Tot universul
devine femeia ta, dacă eşti bărbat, şi bărbatul tău dacă eşti femeie. În acet
moment vă aflaţi într-o profundă comuniune cu existenţa însăşi, fără ca
celălalt să vă fie poarta de intrare.
Celălalt este în realitate o
poartă. Şi astfel este actul amoros cu o femeie, actul amoros cu întreaga
existenţă. Femeia este o poartă şi astfel este şi bărbatul. Celălalt reprezintă
intrarea în totalitate, dar sînteţi atît de grăbiţi că nu observaţi asta
niciodată. Reuşind să rămîneţi cîteva ore în comuniune cu celălalt, într-o
adîncă îmbrăţişare, uitaţi de celălalt şi deveniţi o ramură prelungită a
existenţei. Dacă aţi trăit vreodată aşa ceva, puteţi folosi această tehnică şi
cînd sînteţi singuri şi astfel aţi mai cîştigat o libertate – libertatea faţă
de celălalt.
De fapt întreaga existenţă
devine un celălalt, devine iubita ta, iubitul tău şi de aceea poate fi folosită
această tehnică oriunde este posibil să te menţii într-o comuniune continuă,
neîncetată, cu totalitatea. Cînd ai ajuns atît de departe, poţi face asta şi la
alte dimensiuni. Poţi s-o faci de exemplu în timpul plimbării de dimineaţa,
venind astfel într-o legătură intimă cu aerul dimineţii, cu soarele care
răsare, cu stelele care pălesc şi cu copacii. Noaptea puteţi s-o faceţi privind
la Lună. Cînd veţi şti cum să procedaţi veţi şti să iubiţi tot universul.
Dar trebuie început totuşi
cu un om; fiinţele umane vii sînt cele mai apropiate. Ele sînt manifestarea
universului vostru celui mai familiar, dar nu şi indispensabil. Puteţi să
faceţi saltul uitînd de poarta care vă conduce spre cer.
Amintirea însăşi
asupra unităţii
aduce transformare.
Şi veţi fi cu adevărat transformaţi, veţi fi ca şi
născuţi a doua oară. Tantra foloseşte sexul ca pe un vehicol. Sexul este
energie şi poate fi folosit ca un bun mijlocitor. Sexul poate să vă transforme
fundamental, transpunîndu-vă în sfere transcedentale.
Dar aşa cum se practică
sexul în mod obişnuit este o eroare care nu poate duce nicăieri. Această modalitate
este falsă şi nefirească. În cazul acesta sînt chiar şi animalele mai isteţe ca
noi. Ele se comportă natural. Noi sîntem pervertiţi. Insisenţa cu care
societatea v-a băgat în cap că sexul este un păcat, v-a blocat în interior şi
asta nu vă permite să fiţi relaxaţi şi totali în ceea ce faceţi. Vă implicaţi
oarecum parţial; daţi vina pe sex în mod greşit şi în felul acesta contaminaţi
şi generaţiile viitoare. Tînăra generaţie susţine ce-i drept că nu mai este
apăsată de prejudecăţi, că nu are obsesii sexuale, că nu cunoaşte tabu-uri; în
realitate conştiinţa tinerilor nu se poate debarasa atît de uşor de toate
aceste blocaje. Această anti-atitudine v-a fost insuflată de secole. Trecutul
omenirii trăieşte în voi. Chiar dacă în mod conştient nu consideraţi sexul un
păcat, totuşi subconştientul vostru este tentat să condamne energia sexuală. Nu
reuşiţi să intraţi cu toată fiinţa într-o relaţie amoroasă, întotdeauna ceva
rămîne pe dinafară; şi acel ceva cauzează scindarea în personalitate.
După Tantra trebuie să vă
dăruiţi total, să uitaţi pur şi simplu de voi, de civilizaţie, de religie,
cultură şi de ideologii. Uitaţi de tot şi de toate şi dăruiţi-vă plenar actului
amoros! Goliţi-vă de gînduri. Numai atunci puteţi percepe că aţi devenit una cu
partenerul. Şi acest sentiment de unitate poate fi detaşat de persoana fizică a
partenerului şi dăruit întregului univers. Puteţi fi într-o relaţie amoroasă cu
un copac, cu Luna, cu orice altceva. Cînd veţi cunoaşte cum se realizează
cercul energetic, îl veţi produce fără nici un ajutor. Poţi chiar produce
cercul energetic în tine, pentru că omul are în sine atît esenţa masculină, cît
şi pe cea feminină. Tu îi cuprinzi pe amîndoi, pentru că te-ai născut dintr-un
bărbat şi o femeie, deci ai cîte o jumîtate de la fiecare.
Poţi să-i uiţi pe toţi
ceilalţi şi să închizi cercul energetic în propria interioritate. De îndată ce
s-a întîmplat asta – iar bărbatul tău interior a cunoscut femeia ta interioară
– te vei afla într-un act erotic cu tine însuţi. Şi cînd s-a închis cercul în
felul acesta, te păstrezi cu adevărat în abstinenţă. Toate celelalte forme de
abstinenţă nu sînt decît perversiuni care aduc cu sine probleme specifice. Doar
cînd cercul s-a închis în propria persoană, ai obţinut libertatea.
Învăţătura tantrică spune că
sexul este cea mai mare încătuşare dar tocmai această încătuşare poate fi
folosită ca instrument pentru obţinerea celei mai înalte libertăţi. Tantra
spune că poţi folosi şi otravă ca medicament, dacă eşti sufucient de înţelept.
Deci nu condamnaţi nimic!
Folosiţi orice, găsiţi căi pentru a folosi şi transforma lucrurile. Tantra
însemnă o acceptare profundă şi totală a vieţii şi se dovedeşte a fi o metodă
unică în felul ei. N-a existat niciodată, în nici o ţară din lume ceva
asemănător. Tantra spune – nu vă debarasaţi de nimic, nu vă împotriviţi, nu
creaţi conflicte, pentru că fiecare formă de opoziţie vă distruge pe voi
înşivă.
Toate celelalte religii sînt
împotriva sexului, dintr-un fel de teamă, pentru că sexul generează o energie
copleşitoare. Cel care se dedă acestor practici, nu mai prea este aici, şi nici
ştie unde-l mai poate duce valul. Frica interioară te obligă să gîndeşti astfel
- “Încearcă să creezi o barieră între
tine şi acest flux energetic şi nu permite acestei energii vitale să pună
stăpînire pe tine. Încearcă tu s-o stăpîneşti pe ea”.
Numai Tantra spune că ideea
acestei supremaţii este închipuită şi bolnăvicioasă şi că de fapt nu te poţi
disocia de această energie. Această energie eşti chiar tu! De aceea orice
scindare este nenaturală, samavolnică şi voluntară! În realitate ea este
imposibilă, pentru că tu însuţi eşti acest flux energetic, sau o parte din el,
un val în această curgere.
Bine înţeles că poţi să
devii rigid şi să te separi de flux, dar această crispare a ta va duce doar la
o atrofiere a sensibilităţii. Lumea este compusă din astfel de oameni
abrutizaţi. Nici un om nu mai este cu adevărat vivace. Sînteţi bucăţi de
gheaţă, purtate şi ele mai departe de curgerea vieţii. Topiţi-vă. Tantra spune
că trebuie să vă topiţi. Nu fiţi nişte ice-berguri. Topiţi-vă şi deveniţi una
cu fluxul vieţii. Fiţi conştienţi cînd deveniţi una cu acest curent energetic.
Simţiţi contopirea şi veţi fi transformaţi. Iar transformarea va fi cu
siguranţă totală. Această transformare nu se va produce prin luptă şi conflict,
ci printr-o reală conştientizare.
Aceste trei tehnici de
Tantra sînt pur ştiinţifice – şi dacă le aplicaţi, sexul va deveni altceva
decît cunoaşteţi voi. Atunci sexul nu mai poate fi o uşurare momentană şi
energia nu mai poate fi pierdută. Atunci actul de iubire devine nesfîrşit.
Devine un cerc meditativ.
Iată şi cîteva tehnici
înrudite:
Cînd întîlneşti un prieten
pe care l-ai aşteptat
îndelung
întîmpină-l cu bucurie
şi ia toată bucuria asupra
ta.
Intră în această bucurie şi devin-o una cu ea –
poate fi orice bucurie, orice te face pe tine fericit. Această propoziţie
“întîmpină cu bucurie un prieten care ţi-a lipsit” este doar un exemplu.
Pe neaşteptate poţi întîlni
un prieten pe care nu l-ai mai văzut de zile sau ani în şir şi te cuprinde brusc
bucuria. Însă în loc să-ţi îndrepţi toată atenţia asupra bucuriei, o îndrepţi
asupra prietenului şi scapi astfel esenţialul, iar bucuria ta nu va mai dura
mult. Atenţia ta se concentrează asupra prietenului, începi să vorbeşti, să
reactualizezi amintiri comune şi scapi momentul spre a te bucura cu adevărat.
În acest mod bucuria se pierde.
Cînd întîlneşti un prieten
şi inima ta este inundată brus de bucurie, concentrează-te aupra acestei
bucurii. Încearcă să simţi plenar bucuria şi fii tu însuţi acest belşug de
trăire. Întîmpină-ţi prietenul în aşa fel încît amîndoi să fiţi cuprinşi de
bucuria voastră, în mod conştient. Lasă-ţi prietenul la marginea evenimentelor,
în timp ce tu rămîi în centrul acestui sentiment de fericire. Această trăire se
poate realiza în orice situaţie.
Soarele răsare şi dintr-o
dată simţi că şi în interiorul tău răsare ceva. Uită atunci de soare, lasă-l la
periferie, iar tu rămîi centrat în propria energie ascendentă. Felul în care
vei reuşi să te concentrezi, va declanşa răspîndirea energiei în tot corpul
tău, în toată fiinţa ta. Şi nu fi nici acum spectatorul care observă ce se
întîmplă. Contopeşte-te în acest proces! Nu se întîmplă prea des să cunoaşteţi
bucuria, fericirea, beatitudinea şi ar fi păcat să scăpaţi aceste momente din
cauza faptului că vă concentraţi atenţia asupra obiectului. De cîte ori
resimţiţi bucurie, aveţi impresia că ea vine diaafară. Prietenul apare şi
atunci este ca şi cînd bucuria ar veni din faptul că l-aţi întîlnit – ca şi
cînd ea s-ar datora prietenului. Dar în realitate nu este aşa. Bucuria este
întotdeauna în voi, iar prietenul reprezintă doar pretextul prin care ea se
poate exprima. Prietenul poate doar să vă atenţioneze, că bucuria a şi venit şi
aceasta este valabil nu numai pentru bucurie, ci pentru toate sentimentele.
Pentru mînia, tristeţea, durerea, fericirea voastră – aşa se întîmplă cu toate
lucrurile. Ceilalţi oameni creează doar situaţia favorabilă, pentru ca
sentimentele tăinuite să iasă la iveală. Ceilalţi nu sînt acum ce declanşează
sentimentele noastre, şi nu pot schimba nimic în voi. Orice s-ar întîmpla cu
voi, se întîmplă din interiorul vostru, pentru că s-a aflat acolo dintotdeauna.
Întîlnirea cu un prieten se constituie în ocazia de a da la iveală ceea ce este
latent şi ascuns în voi. Din acele izvoare tainice se manifestă ceea ce
dintotdeauna a existat aici. Trebuie să rămîneţi în orice situaţie aţi fi, la
sentimentele voastre cele mai intime. Şi atunci veţi dobîndi o cu totul altă
atitudine în viaţă.
Aplicaţi această tehnică şi
la senzaţiile voastre negative.
Cînd vă înfuriaţi, nu
transferaţi furia asupra persoanei care v-a declanşat starea. Uitaţi de
celălalt şi deveniţi voi înşivă furia. Simţiţi furia în totalitatea sa,
lăsaţi-o să se dezlănţuie. Nu încercaţi să raţionalizaţi spunînd – “Acest individ m-a făcut mînios”. Nu acuzaţi pe celălalt, pentru că el este doar
factorul declanşator… Fiţi
recunoscători! Cineva v-a ajutat să aduceţi la lumină ceva obscur şi
reprimat. Celălalt v-a atins tocmai un punct vulnerabil, care exista dinainte,
dar într-un mod ascuns. Acum că aţi fost atenţionaţi, încercaţi să simţiţi mai
bine rana.
Folosiţi această tehnică la
fiecare sentiment ce va apare, fie negativ sau pozitiv şi vă veţi supune astfel
unei transformări radicale. Fie că este pozitiv sau negativ, deveniţi voi
înşivă acest sentiment. Dacă este mînie, atunci mînia se va disolva – şi
aceasta este diferenţa dintre sentimentele pozitive şi cele negative.
Atunci cînd un sentiment
dispare prin trăire conştientă, este vorba de un sentiment negativ. Cînd prin
trăire conştientă a unui anumit sentiment, deveniţi sentimentul însuşi, care se
dilată şi vă cuprinde întreaga fiinţă, atunci este vorba de un sentiment
pozitiv. Conştiinţa voastră generează efecte diferite în cele două cazuri. Dacă
este un sentiment maliţios, conştiinţa voastră se va debarasa de el. Dacă este
un sentiment bun, frumos şi plăcut, atunci deveniţi una cu el; şi conştiinţa
voastră îl va face tot mai profund.
Aceasta este criteriul
pentru mine; dacă ceva devine mai profund prin conştiinţa voastră, atunci este
bun. Dacă însă dispare prin conştiinţa voastră, atunci este ceva rău. Ceea ce
nu rezistă în faţa conştiinţei este păcatul, iar ceea ce prin conştiinţă
creşte, este virtutea. Virtutea şi păcatul nu sînt concepte impuse de
societate, ci convingeri interioare.
Folosiţi raza de lumină a
conştiinţei ca pe o lampă şi întunericul va dispărea. Trebuie doar să faceţi
lumină şi întunericul va dispărea, pentru că în realitate el nici n-a existat.
Întunericul n-a fost decît o stare negativă, respectiv absenţa luminii. Şi
multe alte lucruri mai apar la lumină, pentru că ele existau dinainte.
Aceste rafturi cu cărţi,
aceşti pereţi nu dispar, dacă aduc lumină în încăpere. În întuneric nu erau
aici – nu erau vizibile pentru voi – dar cînd faceţi lumină, dispare
întunericul şi apare realul.
Prin conştiinţă dispare tot
ce este negativ precum ura, mînia, tristeţea, violenţa, iar atunci se va revela
pentru prima dată iubirea, bucuria, extazul.
De aceea sună această
tehnică astfel:
Cînd întîlneşti un prieten
pe care l-ai aşteptat îndelung
întîmpină-l cu bucurie
şi ia toată bucuria asupra
ta.
A cincea tehnică spune:
În timp ce mănînci şi bei
devin-o gustul însuşi
şi împlineşte-te astfel.
Mîncăm mereu tot felul de
lucruri, pentru că altfel n-am putea trăi, dar o facem total inconştienţi şi în
mod mecanic, ca nişte roboţi. Atîta vreme cît nu savuraţi total gustul
mîncării, doar vă îndopaţi. Mîncaţi încet şi deveniţi conştienţi de gust – şi
puteţi fi conştienţi de el, numai mîncînd încet.
Nu înfulecaţi mîncarea pur
şi simplu. Simţiţi-i gustul fără grabă. Lăsaţi-o să se topească pe limbă şi
atunci veţi simţi senzaţia aceea plăcută în tot corpul şi nu numai în gură şi
pe limbă, ci cap pînă-n picioare. O anumită dulceaţă – sau ce gust va fi să fie
– se va răspîndi cu nişte valuri. Gustaţi ceea ce mîncaţi şi deveniţi gustul
însuşi.
În acest punct Tantra pare a
se afla în contradicţie cu toate celelalte tradiţii. Aşa numiţii Jainas spun:
aswad, fără gust. În asiramul lui Mahatma Ghandi chiar, aswad era o prescripţie,
conform căruia nu trebuia savurat gustul mîncării. Mîncarea da, dar nu
savurarea ei: “Trebuie să vă scoateţi din cap ideea de a savura
gustul mîncării. Mîncarea este necesară, deci asimilaţi-o în mod mecanic.
Dorinţa de a gusta este o poftă lumească, deci nu gustaţi nimic”.
După Tantra însă, trebuie să
savurăm gustul cît de mult posibil şi să devenim astfel tot mai sensibili,
delicaţi şi plini de viaţă. Dar nu numai să fim mai simţitori, ci să devenim
gustul însuşi.
Practicînd tehnica “lipsei
simţului gustativ ”, vă omorîţi simţurile, şi deveniţi tot mai insensibili. Şi
cînd deveniţi indensibili, nu vă mai puteţi simţi corpul – deci nici propriile
senzaţii. Atunci vă axaţi doar pe cap, vă plasaţi centrul de greutate în cap,
şi asta înseamnă sciziune. Tantra spune că nu este bine să fiţi scindaţi. Este
bine şi corect să gustaţi, să fiţi simţitori, căci cu cît sînteţi mai
simţitori, cu atît deveniţi mai plini de viaţă; şi cu cît sînteţi mai plini de
viaţă cu atît mai multă vitalitate vă va inunda fiinţa interioară, căci astfel
sînteţi deja mai deschişi.
Bine-nţeles că puteţi mînca,
fără să simţiţi absolut nimic, asta nu este greu. Poţi să atingi un om fără să
participi afectiv – asta facem tot timpul. Cînd strîngi mîna cuiva nu o atingi
cu adevărat, pentru că asta ar însemna să fii cu totul acolo, să fii tu însuţi
cuprins în strîngerea mîinii. Trebuie să te afunzi cu totul în degetele şi
palmele tale, ca şi cînd tu şi sufletul tău ar fi cuprinse în mînă. Numai
atunci atingi cu adevărat. Dar tu te retragi atunci cînd atingi mîna cuiva şi
mîna ta rămîne lipsită de viaţă, prefăcîndu-se că atinge pe cineva; şi astfel
atingerea autentică nu mai are loc.
În general ne ferim de
atingeri. Ne este frică să punem mîna pe cineva, căci atingerile au devenit
pentru noi expresia sexualităţii. Te poţi afla într-un tren aglomerat şi să
atingi în acelaşi timp mai mulţi oameni, fără ca să ai un contact cu ei, şi
fără ca ei să aibă vreun contact cu tine. Doar corpurile se îngrămădesc unele
în altele dar sufletele sunt retrase. Diferenţa se simte imediat. Dacă chiar
atingi pe cineva într-o adunare, respectivul va fi indignat. Corpul tău poate
fi în contact cu un altul, dar tu n-ai voie să fii în corpul tău. Trebuie pur
şi simplu să fii în afara problemei, ca şi cînd n-ai fi în corpul propriu, ci
ai fi un obiect mort care atinge pe un altul.
Această lipsă de
receptivitate este dăunătoare. Este dăunătoare pentru că astfel voi vă feriţi
de viaţă. Aveţi o teamă îngrozitoare de moarte – cînd de fapt sînteţi deja
morţi! Deci nu vă fie frică, nu mai trebuie să muriţi, pentru că deja sînteţi
morţi! Dar de aceea vă este frică – pentru că nu aţi trăit. Aţi ratat viaţa,
iar moartea se apropie tot mai mult.
Un om plin de viaţă n-are
niciodată frică de moarte, tocmai pentru că trăieşte. Cînd vă trăiţi viaţa cu
adevărat, nu mai aveţi frică de moarte, căci atunci veţi putea trăi
(experimenta) chiar şi moartea. Cînd va veni moartea, veţi fi suficient de
sensibili şi receptivi s-o savuraţi ca pe o viaţă însăşi. Atunci moartea va fi
o experienţă uluitoare.
Cînd sîntem suficient de
vitali, putem să trăim inclusiv moartea şi atunci nu mai există moarte. Cînd
veţi putea experimenta şi moartea, cînd veţi putea urmări cu simţurile treze
moartea corpului şi percepe retragerea şi dizolvarea sinelui în propriul centru
– cînd veţi putea trăi şi asta, aţi devenit deja nemuritori.
În timp ce mănînci şi bei
devin-o gustul însuşi
şi împlineşte-te astfel.
Cînd bei apă simte întreaga
răcoare. Închide ochii şi bea încet, gustă fiecare sorbitură. Percepe răcoarea
apei şi fii una cu ea, pentru că această răcoare, pe care apa o transferă
asupra ta, devine parte a corpului tău. Gura şi limba ta vor prelua răcoarea
apei, şi vor lăsa întregul corp să participe la asta. Lasă valurile să se
reverse peste întregul corp şi atunci le vei simţi peste tot. În felul acesta
îţi creşte sensibilitatea şi devii mai vital şi mai mulţumit.
Noi sîntem frustraţi, goi,
nesatisfăcuţi şi spunem atunci că viaţa este nesatisfăcătoare. Dar vina este în
noi. Noi nu împlinim viaţa noastră şi nici nu ne lăsăm împliniţi de ceva.
Purtăm cu noi un scut de protecţie, pentru că ne este frică să nu devenim
astfel cadavre umblătoare.
Tantra spune: deveniţi mai
vitali, mult mai vitali, pentru că viaţa este însuşi Dumnezeu. Nu există alt
Dumnezeu decît viaţa. Deveniţi vitali şi veţi deveni mai divini.
Fiţi plini de viaţă şi nu
veţi cunoaşte moartea.
Tantra, calea dăruirii
“Dacă
iubirea nu vă poate ajuta
să intraţi în starea de meditaţie
atunci nimic altceva nu vă
va ajuta ”
Prima întrebare:
Te rog explică-ne dacă tehnicile din “Vigyana Bhairava Tantra ”, despre care ne-ai vorbit tot timpul, sînt
de fapt tehnici de yoga sau tema centrală a învăţăturii tantrice?
Această întrebare şi-o pun mulţi oameni. Tehnicile despre care am vorbit
pînă acum, sînt folosite şi în yoga. În yoga, ca şi în Tantra tehnicile sînt
aceleaşi, dar există totuşi o diferenţă. Tu poţi folosi aceleaşi tehnici,
folosind diferite filosofii ale vieţii. Cadrul general, fundalul diferă, nu
tehnicile în sine. Yoga are o cu totul altă viziune asupra vieţii – exact pe
cea opusă căii Tantra.
Yoga însemnă luptă. Yoga este propriu zis calea voinţei. Tantra se opune
oricărei forme de luptă şi nu este calea voinţei, din contră, este calea
totalei dăruiri. Pentru aceasta nu ai nevoie de voinţă. După Tantra voinţa
proprie este problema şi originea tuturor suferinţelor, iar în yoga este exact
invers. În yoga impedimentul principal este tocmai această totală abandonare a
voinţei.
Yoga spune că o voinţă slabă este sursa tuturor chinurilor şi suferinţelor.
Tantra dimpotrivă, spune că suferinţa provine din voinţa proprie, ego şi
dintr-o individualitate scindată.
Yoga spune: cultivă-ţi voinţa pînă la perfecţiune şi vei fi iluminat,
eliberat. Tantra spune: renunţă la voinţă, fii gol de orice voinţă proprie şi
vei fi iluminat. Şi amîndouă teoriile au dreptate – aici apare problema, pentru
mine amîndouă au dreptate.
Dar drumul pe care îl urmează yoga este un drum cumplit de greu, pentru că
este aproape imposibil să-ţi aducu ego-ul la perfecţiune. aCeasta ar însemna să
devii centrul întregului univers. Acest drum este de lungă durată şi foarte
chinuitor, astfel că în realitate nu te va duce niciodată la ţelul dorit. Ce se
va întîmpla deci cu adepţii Yoga? Undeva pe drum, într-una din
vieţi, aceştia se vor reorienta spre Tantra.
Yoga poate fi practicată la modul intelectual, dar niciodată nu va găsi o
acoperire existenţială. Numai un om capabil de asta poate să-şi atingă scopul
prin calea Yoga. În mod normal însă, nu se întîmplă aşa – şi dacă există totuşi
o excepţie, aceasta este un om ca Mahavir. Secole de secole vor trece pînă să
apară un om ca Mahavir, care să fie iluminat prin Yoga. El este excepţia care
întăreşte regula.
Şi cu toate acestea Yoga are o mai mare putere de atracţie. Tantra este o
cale mai uşoară, mai naturală, prin care poţi atinge ţelul simplu şi fără
effort; dar tocmai de aceea nu vă place drumul acesta. De ce ? Orice
v-ar place, place de fapt conştiinţei de sine. Tot ceea ce întăreşte conştiinţa
de sine şi satisface ego-ul, are putere de atracţie mai mare. Ego-ul vostru vă
are total în mînă şi de aceea vă apare Yoga mult mai atrăgătoare.
Cu cît eşti mai egoist, cu atît apare Yoga mai atrăgătoare, pentru că Yoga
este provocarea totală a ego-ului. Cu cît este mai dificil de obţinut ceva, cu
atît îi place mai mult ego-ului. În asta constă de exemplu, forţa de atracţie a
muntelui Everest. Tentaţia mare de a excalada unul din vîrfurile Himalaiei,
rezidă în faptul că este atît de greu să o faci. Hillary şi Tensing au fost
cuprinşi de extaz cînd au atins vîrful Everest. Ce fel de extaz? Ego-ul
lor fusese profund satisfăcut, pentru că ei erau primii.
Puteţi să vă imaginaţi cum s-a simţit primul om pe Lună? Primul
om din istoria omenirii, căruia nimeni nu-I mai poate lua locul, pentru că
rămîne primul pentru totdeauna? Astfel ego-ul se va simţi profund satisfăcut şi va fi
lipsit pentru totdeauna lipsit de concurenţă. Acum poate să ajungă pe Lună
oricine ar dori – oricum n-ar mai fi primul.
Însă pe Lună pot ajunge mulţi şi pe munţii Everest la fel – dar Yoga
reprezintă o culme şi mai înaltă. Şi cu cît este mai îndepărtată ţinta, cu atît
poate fi satisfăcut ego-ul mai bine. În acest fel se naşte orgoliul curat,
perfect şi absolut.
Nietzsche ar fi avut mari satisfacţii cu Yoga, pentru că el credea că
energia care stă în spatele a tot ce este viaţă, este energia voinţei – voinţa
de putere – iar prin Yoga devii mai tare, mai puternic. Cu cît ai mai mult
control asupra ta, cu atît controlezi mai bine instinctele, corpul şi spiritul,
cu atît te simţi mai puternic. Devii propriul tău stăpîn. Dar numai prin luptă,
prin conflicte, prin violenţă. Iar cîndva în timp, pentru omul care a practicat
vieţi la rînd Yoga, vine un moment cînd realizează că întreaga trudă a fost în
zadar. Totul este aşa de monoton – şi-n ultimă instanţă iluzoriu: de fapt cu
cît îţi întăreşti mai mult ego-ul, cu atît devine mai puternic sentimentul că
totul este lipsit de sens. Ajuns în acest punct, adeptul Yoga de cele mai multe
ori face apel la Tantra.
Dar Yoga pare mai ispititoare, fiindcă toţi sînteţi nişte egoişti.
Atitudinea tantrică este proprie doar acelora care vieţi la rînd s-au ostenit
din greu cu exerciţiile Yoga. Doar în acel moment Tantra va însemna ceva pentru
ei, atunci cînd au dobîndit deja o mai bună înţelegere a conexiunii vieţii.
În mod normal nu te simţi atrs de Tantra şi dacă totuşi se întîmplă, atunci
din motive greşite. Deci încercaţi să înţelegeţi şi aceste motive. Tantra nu
pare de la bun început fascinantă, pentru că presupune dăruire totală. N-aveţi
voie să luptaţi. Trebuie doar să vă lăsaţi purtaţi de curentul vieţii – n-aveţi
voie nici măcar să înnotaţi. Trebuie să vă lăsaţi purtaţi de curent, nu să
mergeţi împotriva lui.
Tantra acceptă natura aşa cum este şi spune – încredinţaţi-vă naturii, nu
luptaţi împotriva ei. Însăşi sexualitatea este dată de natură şi este bună.
Aveţi încredere în forţa impulsivă, instinctuală, lăsaţi-vă purtaţi de ea, nu
luptaţi împotriva ei.
O supunere fără luptă este miezul învăţăturii tantrice. Curgeţi odată cu
valul vieţii. Eliberaţi-vă.
Aceste învăţături nu vor găsi un ecou prea mare pentru că ego-ul vostru nu
poate fi satisfăcut prin aşa ceva. Tantra cere de la bun început, ca să
renunţaţi la ego-ul vostru; deja cu primul pas trebuie dizolvat ego-ul.
Şi în Yoga se cere să-ţi abandonezi ego-ul dar numai la sfîrşit. Mai întîi
trebuie purificat şi cînd este complet cristalizat, se dizolvă, pentru că
atunci nu mai poate exista. Dar acesta este ultimul pas în Yoga în timp ce în
Tantra este primul.
Deci Tantra nu pare convingătoare la modul general şi dacă este, atunci
numai din motive false. Dacă vrei de exemplu să te destrăbălezi sexual, atunci
fără doar şi poate poţi să-l numeşti “exerciţiu tantric”.
Aceasta poate fi motivul
real pentru fascinaţia învăţăturii tantrice. Dacă nu ai în cap decît vin,
femei, muzică şi astfel de lucruri pentru care Tantra trebuie să dea socoteală
– atunci nueşti cu adevărat interesat de Tantra, ci de altceva pentru care
Tantra reprezintă o justificare. De aceea Tantra vă interesează de cele mai
multe ori din motive greşite.
Tantra nu există pentru a vă
satisface sexualitatea debordantă, ci pentru a vă transforma radical. Deci nu
vă duceţi singuri de nas ! Puteţi să vă înşelaţi foarte uşor spunînd “Tantra”, în
timp ce vă referiţi la cu totul altceva. De aceea Bahavir nu a irosit nici un
cuvînt despre Tantra, pentru că pericolul de a vă autoînşela este foarte mare.
Omul este întratît de pervertit, încît poate invoca mereu alte lucruri, decît
cele care există în realitate. Omul îşi poate raţionaliza orice motivaţie.
În China antică exista o
tradiţie asemănătoare celei tantrice. Ea
exista ca ştiinţă ocultă şi se numea “Tao”. Tao
se bazează pe cunoştinţe asemănătoare cu cele din Tantra. Taoismul spune de
exemplu să nu rămîi la un singur partener dacă vrei să te eliberezi de
sexualitatea ta. Să nu te cramponezi de o femeie sau un bărbat; este mai bine
să schimbi.
Aşa este corect, dar poţi prelua acest gînd înşelîndu-te asupra motivelor
sale reale. De fapt eşti doar obsedat de sex şi spui: “eu
practic un exerciţiu tantric şi de aceea nu pot rămîne la o singură femeie.
Trebuie să schimb partenera”. Mulţi dintre împăraţii chinezi au practicat “Tao” şi şi-au făcut de aceea haremuri uriaşe. Sensul profund al învăţăturii
taoiste îl recunoşti doar atunci cînd pătrunzi adînc în psihicul uman. Dacă
rămîneţi doar cu o singură femeie vă pierdeţi mai devreme sau mai tîrziu
interesul pentru ea, fără să pierdeţi interesul pentru femei în general. Te
simţi şi înainte şi după la fel de atras de sexul opus, numai că femeia cu care
trăieşti acum – soţia ta nu mai aparţine sexului opus. Ea nu te mai fascinează,
iar forţa ei de atracţie, magnetismul ei a scăzut – te-ai obişnuit cu ea.
Tao spune că un bărbat care are relaţii sexuale cu mai multe femei nu numai
că depăşeşte ideea de cuplu, ci transcende chiar ideea de sex. Intimitatea cu multe femei îl
aduce în situaţia de a termina cu această problemă. Este adevărat, dar
periculos şi vouă vă plac aceste învăţături nu pentru că sunt adevărate ci
pentru că vă dau cale liberă. Aceasta este problema în Tantra.
De aceea a fost împinsă în obscuritate această învăţătură chineză. Aşa
trebuie să fie. Şi în India a fost înăbuşită învăţătura tantrică pentru că era
periculoasă – şi este periculoasă, doar pentru că sunteţi atît de pervertiţi.
Astfel, aceste învăţături sunt de o frumuseţe unică. În toată istoria
spirituală a omenirii nu există ceva mai frumos şi mai misterios ca Tantra.
Nici o cunoaştere nu este aşa de profundă. Dar cunoşterea aduce cu sine mereu
şi pericole. Ştiinţa conemporană a devenit o ameninţare pentru omenire tocmai
că a pătruns în miezul unor mistere profunde. De exemplu astăzi se ştie cum se
produce energia atomică.
Einstein se pare că a zis că într-o viaţă viitoare, în cazul în care ea ar
exista, şi-ar dori să fie maidegrabă tinichigiu decît om de ştiinţă, căci
privind retrospectiv, toată viaţa lui a fost în zadar – şi chiar mai mult decît
atît, a fost chiar un pericol pentru umanitate. El a divulgat una din cele mai
profunde mistere oamenilor, care în toate acţiunile lor nu ştiu decît să se
autoamăgească.
Cred că ziua
aceea nu este prea îndepărtată, cînd va trebui să ţinem sub cheie orice
descoperiri ştiinţifice. După unele zvonuri se pare că oamenii de ştiinţă
reflectează în ascuns, dacă este cazul să facă publice descoperirile lor; şi chiar dacă să le mai continuie, deoarece se mişcă pe un teren foarte
exploziv.
Orice cunoaştere reprezintă un pericol, doar necunoaşterea este inofensivă,
pentru că nu poţi să faci prea multe cu ea. Poveştile naïve pentru copiisînt
drăguţe şi la fel de inofensive ca medicina homeopatică – care nu poate în nici
un caz să dănueze. Dacă ea ne ajută, aceasta depinde de cît sîntem de creduli,
dar un lucru este cert – nu dăunează cu nimic. Medicina homeopatică este
inofensivă. Efectul se resimte în funcţie de cît eşti de credul. Şi dacă se
obţine un efect, acela nu poate fi decît bun.
Nu uitaţi cînd ceva generează numai bine, este vorba de o superatiţie. Cînd
ceva poate provoca bine şi rău, atunci este vorba de cunoaştere – şi numai
atunci. Ceva autentic le cuprinde pe amîndouă – şi să ajute şi să facă rău.
Numai ceva neautentic este în exclusivitate bun în efectele sale. Iar atunci
efectul curativ nu se produce prin procedeul respectiv, ci prin propria
proiecţie mentală. Într-un anumit sens sînt bune doar lucrurile neautentice,
pentru că nu pot dăuna cu nimic.
Tantra este o ştiinţă care se află în posesia unor cunoştinţe mai profunde
ca ştiinţa atomului, pentru că ştiiţa atomului se ocupă cu materia, iar Tantra
cu voi. Iar voi sînteţi mai periculoşi decît orice forţă atomică! Tantra se
ocupă de atomul biologic, de tine – de celula vie – de conştiinţa care este cea
mai intim legată de viaţă şi mecanismele sale primordiale.
De aici şi interesul tantricilor pentru sex. Cine se interesează de
conştiiţa omului şi de forţa sa vitală, acela automat se opreşte la sex, pentru
că sexul este originea a tot ce este viaţă, iubire, interconexiuni. Cel care
caută adevărul şi nu se preocupă în mod amănunţit în sexualitate, este cel mult
un filosof. Şi toată filozofia este mai mult sau mai puţin lipsită de sens,
căci cloceşte ouă goale.
Din cîte ştiu Mulla Nasrudin a fost mare vînător de fuste, dar fără să aibă
prea mult succes la femei. Pur şi simplu nu-l plăceau. Tocmai stabilise o nouă
întîlnire cu o fată şi de aceea îi ceru prietenului său sfatul: “Spune-mi,
tu cum precedezi? Tu eşti un adulat al femeilor, şi le ispiteşti mereu cu vraja ta, iar eu
rămîn un amăgit. Dă-mi un sfat! Astăzi
mă întîlnesc cu noua mea pasiune pentru prima dată. Divulgă-mi cîteva din
secretele tale”.
“Ţine
minte trei lucruri”,
spune prietenul, “Trebuie să vorbeşti mereu numai despre mîncare,
familie şi filozofie”.
“Cum
adică despre mîncare?”, întreabă Mulla.
Prietenul spune – “Este bine să vorbeşti despre mîncare pentru că atunci fata se simte ca
acasă. Toate femeile se preocupă necontenit de mîncare. Ele însele sînt de fapt
hrană pentru copiii lor. Ele au hrănit, ca să spunem aşa, întreaga omenire şi
de aceea se interesează preponderent de problema mîncării”.
“O.K. – consimţi
Mulla, şi de ce să-i vorbesc despre familie?”
“Trebuie
să-i vorbeşti despre familie, pentru a pune intenţiile tale în lumina cea mai
optimă şi despre filozofie, pentru a-i da sentimentul că o consideri
inteligentă”.
Astfel Mulla se lansă. De
îndată ce o văzu pe fată, o întrebă: “Salut, ţie îţi plac
tăiţeii?” Puţin
şocată ea răspunde “Nu”!
După aceea Mulla trecu la a
doua întrebare – “Ai cumva doi fraţi?“
Fata de-a dreptul uluită, se întreabă oare ce întîlnire dubioasă mai este şi asta şi spuse – “Nu!”
Mulla simţi pentru moment că
nu mai are aer, pentru că nu ştia cum să treacă la filozofie, dar după o scurtă
ezitare îi veni ideea salvatoare – “Ce părere ai, dacă ai avea doi
fraţi crezi că le-ar place tăiţeii?”
Filoyofia este în linii mari
o absurditate. Tantra nu se interesează de filozofie, ci de existenţa aşa cum
este ea. De aceea Tantra nu se întreabă dacă există Dumneyeu sau eliberare
fianlă, dacă există cer sau iad, ci pune doar întrebările de bază asupra
vieţii. De aici şi interesul pentru sex şi iubire. Acestea sînt două lucruri
fundamentale. Sînteţi născuţi prin asta, deci sînteţi această energie. Sînteţi
un joc al energiilor sexuale, nimic altceva, şi atîta timp cît nu pricepeţi
modul de avţionare al acestor energii şi nu le depăşiţi, nici nu existaţi.
Actualmente nu sînteţi altceva decît energie sexuală. Există posibilitatea să
depăşiţi această stare, dar atîta vreme cît nu sînteţi conştienţi de ea şi nu o
transcedeţi, nu veţi putea fi mai mult decît atît. Posibilitatea există – dar
în stare embrionară şi pentru a face să se dezvolte acest embrion, Tantra se
preocupă de sexualitate, iubire, de o viaţă naturală şi firească. Nu poţi
cunoaşte niciodată aceste lucruri printr-o atitudine conflictuală. Tantra spune
că nu putem cunoaşte prin anti-atitudine, pentru că astfel nu eşti suficient de
deschis. Misterele nu se revelează cînd opui rezistenţă, pentru că atunci nu
eşti suficient de deschis să receptezi ceva. Atîta vreme cît lupţi împotriva a
ceva, te afli în afara lucrului.
Cînd lupţi împotriva sexualităţii
tale, eşti în fond despărţit de ea. Numai cînd te dăruieşti sexualităţii tale
poţi pătrunde în cele mai adînci mistere ale acestei energii. Atunci devii un
“insider”. Doar atunci cînd te dedici unuilucru ţi se deschid perspective
nebănuite.
Voi cu toţii v-aţi dăruit
sexului, însă abordînd o atitudine mai mult sau mai puţin antagonistă şi de
aceea multe taine v-au rămas ascunse. De exemplu, habar n-aveţi de puterile
dătătoare de viaţă ale sexualităţii. Ele v-au rămas necunoscute, pentru că ele
nu pot fi cunoscute! Pentru aceasta trebuie să devii un “insider”.
Reuşind să înaintăm odată cu
valul energiei noastre sexuale, vom ajunge mai devreme sau mai tîrziu la
punctul în care să recunoaştem că sexul nu numai că produce o viaţă nouă, dar
ne şi dă o viaţă nouă. Actul sexual poate deveni un act dătător de viaţă pentru
cei doi iubiţi, dar pentru aceasta trebuie să vă daţi drumul complet. De îndată
ce puteţi face asta, vor avea loc transformări enorme la toate nivelele
posibile.
Tantra şi Tao ştiu de
exemplu, sexul nu poate avea acest efect dăunător de viaţă, dacă se ajunge la
pierderea seminţei prin ejaculare. Nu este necesar să ejaculaţi; puteţi renunţa
complet la asta. Atît Tantra cît şi Tao spun că ajungi să ejaculezi pentru că
opui rezistenţă, în caz contrar devine absolut inutil.
Doi îndrăgostiţi se pot afla
într-o profundă unire sexuală, relaxîndu-se, fără să se grăbească să atingă
punctul culminant şi deci să ducă treab la bun sfîrşit. Vor putea pătrunde
destinşi unul în celălalt. Şi dacă vor reuşi să se relaxeze într-adevăr total,
amîndoi vor fi inundaţi de o viaţă nouă şi îmbogăţiţi de unirea lor.
În Tao se spune că poţi să
ajungi la vîrsta milenară, dacă ştii să fii complet relaxat în timpul actului
sexual. Un bărbat şi o femeie, care împreună sînt profund relaxaţi, care se
contopesc, care se dizolvă unul în celălalt – fără nici o grabă, fără nici o
crispare – pot experimenta împreună multe lucruri, pot suferi un proces de
transformare alchimic, pentru că sucurile vitale, bio-energiile celor doi parteneri
se unesc. Numai şi numai prin această întîlnire a două energii contrare – a
polului negativ şi pozitiv – doar prin această împreunare profundă devine şi
unul şi celălalt mai însufleţit, mai puternic, mai vital.
O astfel de pereche amoroasă
poate exista la nesfîrşit fără să îmbătrînească vreodată sufleteşte. Aceste
experienţe sînt numai atunci posibile, cînd ai anulat orice urmă de rezistenţă
interioară. Pare paradoxal, dar dacă lupţi împotriva propriei sexualităţi şi
eşti crispat ejaculezi mai repede, pentru că vrei să scapi cît mai repede
posibil de această tensiune.
Cele mai noi cercetări în
domeniu au dus la rezultate surprinzătoare. Masters şi Johnson au fost primii
cercetători care au analizat procesele din timpul unirii sexuale şi au ajuns la
concluzia că 75% din bărbaţi ejaculează prea repede – 75% înainte de a se
ajunge la o unire cu adevărat profundă, ei au dat deja afară sămînţa şi au pus
astfel capăt actului sexual. Iar 90% din femei nu trăiesc niciodată un orgsm,
nu ating niciodată punctul culminant, punctul culminant profund satisfăcător
90% din toate femeile.
De aceea sînt femeile aşa de irascibile şi agresive şi aşa vor rămîne mereu, pentru că nici o
formă de meditaţie nu le va ajuta să îşi găsească pacea interiaoră; nici o
filozofie, religie sau ideologie nu le va putea face să trăiască liniştite şi
mulţumite lîngă partenerul lor. Sînt mînioase şi frustrate. Şi atît ştiinţa
modernă cît şi Tantra spun că starea se va menţine aşa, atîta vreme cît femeile
nu vor fi satisfăcute prin orgasme profunde. Atîta timp cît asta nu se
întîmplă, ele vor fi o continuă problemă pentru întreaga familie. Fiindcă
femeilor le lipseşte în permanenţă ceva ele sînt necăjite, puse pe scandal şi
în fiecare moment gata de luptă.
Dacă observi că femeia ta este mereu prost dispusă, începe să te gîndeşti
un pic la tine. Nu este în fond numai treaba femeii – se prea poate că tu eşti
motivul pentru dorinţa ei de scandal. Femeile care nu ajung niciodată la orgasm
vor respinge pînă la urmă sexul cu desăvîrşire. Femeile nu încep actul sexual
prea uşor şi de aceea trebuie găsite orice mijloace pentru a le îndupleca. Nu
au chef. Şi de ce ar avea? Ce să însemne pentru ele sexul, dacă nu le face fericite?
Dimpotrivă, la sfîrşit au sentimentul că au fost folosite, exploatate. Îşi închipuie
că sînt ca nişte obiecte, pe care le foloseşti, după care le dai deoparte.
Bărbatul este mulţumit, pentru că a scăpat de sămînţa sa, după care se
întoarce cu spatele şi adoarme, în timp ce femeia se jeleşte lîngă el ore în
şir. Din nou ea a fost doar folosită. Pentru ea experienţa n-a fost în nici un
fel satisfăcătoare. Chiar dacă bărbatul, prietenul sau iubitul se simte uşurat,
ea se simte total nesatisfăcută.
90% din femei nici nu ştiu ce este acela un orgasm. N-au trăit niciodată
punctul culminant, în care tot corpul este cuprins de un asemenea fior de
plăcere, încît fiecare fibră vibrează şi fiecare celulă este umplută de viaţă
nouă. Ele n-au trăit niciodată aşa ceva, şi asta ca urmare a învăţăturilor
anti-sex ale societăţii. Cu toţii au fost educaţi în spiritul acestei atitudini
de respingere, iar femeile au fost în aşa fel stăpînite, că au devenit frigide.
Bărbatul îşi termină actul sexual, ca şi cînd ar fi un păcat. Se simte
vinovat şi îşi spune – “Nu mai ai voie s-o faci”. În timp ce se culcă îl întreabă în tăcere,
cum se poate depăşi această cloacă a păcatelor şi poftelor carnale.
Nu este simplu să scapi de
toţi acei predicatori şi moralei. Ei sunt deja în dormitor şi vă aşteaptă! Nu
sînteţi în doi, ci în trei. Cel puţin un predicator este întotdeauna de faţă şi
dacă nu este un mahatma, se uită însuşi Dumnezeu la faptele voastre păcătoase!
Imaginea generală a lui Dumnezeu este pur şi simplu aceea a unui voyeur care vă
spionează continuu. Această închipuire produce frică şi cînd îţi este frică ajungi
la o pierdere precoce a lichidului seminal.
Dacă nu vă este frică şi nu
sînteţi crispaţi, ejacularea poate fi amînată ore în şir, chiar zile de-a
rîndul. Nu trebuie să ejaculaţi. Într-un acr erotic profund cei doi parteneri
se însufleţesc reciproc, astfel că nu mai apare delo necesitatea de a elimina
sămînţa. Doi iubiţi pot avea contact unul cu celălalt ani de zile, fără să
ajungă la ejaculare; pot fi împreună fără să risipească energie în vreun fel.
Se pot relaxa pur şi simplu împreună; trupurile lor se unesc într-o destindere
absolută şi se contopesc. Mai devreme sau mai tîrziu sexualitatea lor îşi
pierde din irascibilitate. Aşa cum este acum, sexul are loc într-o stare de
iritare (agitaţie) – după o astfel de experienţă nu mai este agitaţie, ci relaxare
şi o profundă eliberare. Iar aceasta este posibil numai cînd te dedai complet
energiei tale vitale, curentului de viaţă propriu – numai atunci poţi să te
dăruieşti şi iubitului tău.
Tantra explică, că fiecare
poate ajunge acolo şi sugerează căi care să te călăuzescă spre acest sop.
După teoria tantrică nu este
bine niciodată să vă culcaţi unul cu celălalt cînd sînteţi foarte excitaţi din
punct de vedere sexual. Asta pare absurd, pentru că nu vă culcaţi unul cu
celălalt decît cînd sînteţi excitaţi. În mod normal cei doi parteneri se
stimulează reciproc atîta timp pînă cînd se pot culca unul cu celălalt. Dar
Tantra spune că energia se iroseşte în această excitare. “Iubiţi-vă
numai cînd sînteţi într-o stare liniştită, calmă, meditativă. Meditaţi mai
întîi împreună şi apoi faceţi dragoste. Iar dacă o faceţi, nu vă repeziţi să vă
atingeţi scopul”.
Ce vreau să spun cu acest “Nu vă repeziţi să vă repeziţi să vă atingeţi
scopul”. Ce vreau să spun cu acest “Nu vă repeziţi să vă atingeţi
scopul?” Nu
deveniţi agitaţi şi brutali, ca să nu vă risipiţi energia inutil.
Dacă te uiţi la doi oameni
în timpul actului amoros, ai senzaţia că se luptă unul cu celălalt. Copiii mici
care îşi surprind părinţii în timpul actului erotic, se gîndesc că tata omoară
pe mama. Totul pare aşa brutal ca la lupte libere. Nu arată frumos, ci
respingător. Ar trebui însă să fie aşa poetic ca un dans într-o armonie
deplină. Cei doi iubiţi ar trebui însă să se mişte ca şi cînd ar dansa şi nu ca
şi cînd ar lupta unul cu celălalt. Ca şi cînd ar cînta o melodie, care creează
o atmosferă în care ei se pot dizolva şi deveni un întreg. La un astfel de joc
amoros te destinzi şi asta este Tantra. Tantra nu are nimic comun cu
lascivitatea; Tantra este cel mai nesexual lucru care există, deşi se preocupă în
mod fundamental de sex.
De fapt nu este de mirare că
natura vă revală tainele sale doar în acestă relaxare, în această dăruire.
Numai în această stare puteţi percepe ce se întîmplă cu voi şi această
percepţie vă va face să recunoaşteţi multe alte conexiuni.
În primul rînd relizezi că
sexul are puteri dătătoare de viaţă. Aşa cum se întîmplă însă de obicei, sexul
este mai degrabă aducător de moarte, vă irosiţi energia, deveniţi din ce în ce
mai mici; aceasta este o moarte lentă. În al doilea rînd sexul devine o formă
naturală de meditaţie. Gîndurile voastre au încetat. Fiind deplin relaxaţi cu
iubita voastră, încetaţi să gîndiţi, mintea nu mai există, doar inima mai bate.
Jocul amoros devine meditaţie la modul cel mai firesc. Dar voi nu ştiţi ce este
iubirea; voi ştiţi numai de sex şi de senzaţia aceea neplăcută pe care o ai,
dacă-ţi risipeşti energia inutil. După aceea sînteţi deprimaţi şi vă juraţi că
de acum înainte o să duceţi o viaţă cumpătată. Dar acest jurămînt se naşte din
mînia voastră, din frustrarea voastră şi de aceea nu vă va folosi la nimic.
Un jurămînt te poate ajuta,
atunci cînd îl faci într-o stare de spirit relaxată, meditativă. În caz contrar
astfel de jurăminte sînt expresia supărării şi a frustrării, nimic mai mult,
air pe parcursul a 24 de ore le veţi fi şi uitat. Iarăşi şi iarăşi vă veţi
excita sexual, veţi scăpa de această energie din aceeaşi veche obişnuinţă,
mereu în acelaşi mod.
După învăţăturile tantrice
sexul este cel mai profund lucru care există, pentru că sexul este viaţa însăşi
– dar bine înţeles că te poţi interesa de Tantra şi din motive total greşite.
Nu vă interesaţi de Tantra din motive false – nicicum nu veţi avea senzaţia, că
Tantra este o treabă periculoasă. Atunci vă va fi clar că Tantra vă va schimba
întrega viaţă.
Şi Yoga sînt folosite
anumite metode tantrice, dar care implică înfruntarea. Tantra aplică aceleaşi
metode într-o manieră foarte tandră şi iubitoare, şi aici este marea diferenţă,
căci aşa se modifică radical calitatea metodelor respective. Tehnica se schimbă
pentru că fundamentul este cu totul altul.
Întrebarea sună aşa:
“Care este tema principală, nucleul esenţial al învăţăturii tantrice?”
Răspunsul este: Tu! Tu
eşti tema principală a învăţăturii tantrice, ceea ce eşti acum şi ceea ce
există latent în tine, ceea ce eşti şi ceea ce poţi deveni.
Actualmente eşti o fiinţă sexuală şi atîta vreme cît n-o să înţelegi asta
în toată profunzimea ei, nu poţi deveni suflet, fiinţă spirituală. Sexualitatea
şi spiritualitatea sînt cele două aspecte ale aceleiaşi energii.
Tantra porneşte de la ce sînteţi acum, pe cînd Yoga porneşte de la
potenţialul vostru. Yoga începe cu sfîrşitul, pe cînd Tantra cu începutul. Şi
este mai bine să începi cu începutul. Întotdeauna este mai bine să începi acolo
unde te afli, căci dacă începi cu ţinta îţi provoci singur greutăţi inutile.
Aşa cum eşti, nu ai atins încă scopul, nu ţi+ai îndeplinit încă idealul.
Idealul este să devii un Dumnezeu, dar momentan te adli pe scară animală. Şi
dacă începi să realizezi acest ideal, îţi împingi animalul din tine la nebunie.
Vă osteniţi pur şi simplu degeaba. Tantra spune că trebuie să uitaţi complet
idealul vostru despre Dumnezeu. Dacă eşti un animal, atunci înţelege animalul
în totalitatea sa şi prin această înţelegere vei deveni Dumnezeu. Iar dacă prin această cunoaştere tot nu poţi
deveni Dumnezeu, mai bine să-ţi scoţi toată treaba din cap. Nu prin idealuri
poate fi concretizat potenţialul vostru, ci prin cunoaşterea realităţii.
Deci voi sînteţi tema centrală, esenţa tantrismului. Ceea ce sînteţi acum
şi ceea ce aţi putea deveni. Realitatea voastră şi posibilităţile voastre sînt
tema principală a învăţăturii tantrice.
Unii oameni sînt derutaţi. În Tantra nu este vorba nici de Dumnezeu, nici
de moksha (mîntuire), nici de nirvana şi de aceea se şi întreabă ce fel de
religie o mai fi şi asta. În Tantra este mereu vorba despre lucruri pe care le
respingeţi şi despre care aţi prefera să nu discutaţi. Cine vrea în fond să se
confrunte cu sexualitatea sa ? Toţi sunt de părere că ştiu deja destule pe tema aceasta.
Credeţi că ştiţi aceste lucruri, numai că ştiţi să vă reproduceţi ?
Nici un om nu vrea să se preocupe de sex şi în fond este problema
fiecăruia. Nici unul nu vrea să se preocupe de iubire, pentru că fiecare se
consideră deja un mare suflet iubitor. Dar uitaţi-vă la viaţa voastră ! Ură,
ură, ură, nimic altceva, iar ceeea ce numiţi iubire nu este altceva decît un
mic respiro de la atîta ură. Uitaţi-vă în jurul vostru în lume, şi atunci veţi
vedea ce ştiţi despre iubire!
Un om odată a dorit să-şi facă o îmbrăcăminte simplă. A mers zi de zi la
croitor, timp de ase luni pentru a constata că tot nu este gata. După ce în
sfîrşit a fost gata, omul a spus croitorului:
“Vă rog
să-mi explicaţi şi mie cum de a fost posibil ca pentru o îmbrăcăminte atît de
simplă să aveţi nevoie de şase luni, în timp ce Dumnezeu a creat pămîntul în
numai şase zile ?”
Răspunsul croitorului s-a
imprimat pentu totdeauna în memoria bărbatului. Croitorul a spus: “Se prea poate că Dumnezeu a făcut lumea în şase zile, dar uitaţi-vă şi dumneavoastră
ce a ieşit!”
Uitaţi-vă în jurul vostru. Uitaţi-vă ce aţi făcut din lumea aceasta! Atunci
veţi pricepe că nu ştiţi nimic şi că bîjbîiţi în întuneric. Şi fiindcă toţi
ceilalţi bîjbîie în întuneric ca şi voi, credeţi că este imposibil să ajungeţi la
lumină. Pe voi nu vă nelinişteşte faptul că toţi trăiesc în întuneric, pentru
că n-aveţi termen de comparaţie.
Aveţi cu toţii mintea întunecată şi Tantra începe munca cu voi aşa cum
sînteţi. Tantra vă edifică asupra trăsăturilor fundamentale ale vieţii, a căror
realitate nu poate fi tăgăduită şi dacă totuşi o faceţi, nu vă alegeţi cu
nimic.
A doua întrebare:
Cum se poate face din actul sexual stare de meditaţie? Trebuie
exersate anumite poziţii?
Poziţiile sînt absolut neimportante, nu despre
asta este vorba. Este vorba de atitudinea voastră interioară. Nu interesează
poziţia corpului, ci atitudinea conştiinţei. Cine îşi transformă conştiinţa,
este posibil să îşi schimbe şi poziţia corporală, pentru că una rezultă din
alta, ar poziţiile în sine nu au o importanţă de prim rang.
De exemplu, bărbatul stă în mod normal deasupra
femeii şi aceasta este o poziţie egoistă, căci bărbaţii apreciază că sunt în
principiu superiori femeilor – ei sînt sexul mai bun şi mai important. Cum ar
putea deci sta sub femeie?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu